söndag 6 februari 2011

Bra eller anus?

Gårdagen tillbringades på Hedins Bil i Linköping tillsammans med lokalkapitlet av Svenska Landroverklubben. Anledningen till sammankomsten var firandet av... wait for it.. Svenska Landroverklubbdagen 2011! I sanning en begivenhet för de redan frälsta och mest en stillsam ursäkt att ta på sig skogsbyxorna, khakivästen och tweedkepsen medan man mumsade grillkorv och tårta i sällskap av andra med samma diagnos. (Jag ser en barbourjacka i min egen framtid... kanske en keps. Man är bara löjligt tills man går över gränsen till det "excentriska"! ;-)

En potentiellt viktig bit information nådde mig under tårtmumsandet; en ny modell av Range Rover är på väg ut på marknaden. Den har fått namnet Evoque, är något mindre än sina föregångare och uppenbarligen mer en "crossover" än en renodlad terrängbil. Jag har nu tagit del av informationen från tillverkaren och har lite blandade känslor. Vad tycker du? "För dig som borde välja en Subaru men inte kan släppa Landrover-drömmen"? Eller kanske "Nu en Landrover HELT utan sikt bakåt!" Ryktet säger att den kommer till Linköping framåt våren. "Fly-by-wire" har ju fungerat bra i jaktplan sedan några tiotal år men jag är skeptisk till att ha min terrängframkomlighet kopplad till knappar och vred snarare än spakar och mekaniska länkage. Ny teknik må ha bättre prestanda men samtidigt en väldigt binär tillförlitlighet; "antingen-eller". Min erfarenhet av den äldre mekaniken är att den fungerar "mer-eller-mindre" på en väldigt stor gråskala och att muskelstyrka och finess till viss del kan kompensera för mekanisk degradering. Defendern är ju bästa exemplet; den drar just nu märkbart åt höger vid inbromsning. Tills jag löst problemet bromsar jag bara när jag ska svänga höger! Det är så LÄTT att vara jag... :-)

1 kommentar:

Kent sa...

Får nog hålla med om att vid riktig terrängkörning (ingen väg) är nog muskler och hävstång att föredra.