lördag 19 april 2008

Rilleman i Moria

Efter två intensiva nätter är jag nu hemma igen. Övervakningskamerorna i Södra Länken är ånyo gnistrande rena. Tvättjobbet som sådant är tämligen enkelt men logistiken runt om är omfattande med fordon, utrustning och allt som skall funka. Att arbetet sker nattetid är också lite tungt, men det funkar i och med att det bara gäller två nätter.

Jag har alltid varit stolt över mitt goda lokalsinne, men i en lång slingrande tunnel har det visat sig vara helt värdelöst. Jag tappar orienteringen fortare än Göran Persson äter tårta, och blir konstant överraskad över var vi kommer upp igen. Det blir förmodligen lättare med lite vana och bättre koll på Stockholmsgeografin.

Att stå i korgen på skyliften och titta längs med den breda, tomma, raksträckan i Södra Länken är en mäktig upplevelse. Det ser ut som en underjordisk startbana för flygplan. Tanken på att man grävt fram denna volym ur berget under Stockholm är rent ut sagt svindlande! Under de gånger jag åkt bil på samma ställe har jag inte hunnit tänka så mycket på saken. Ska försöka ta lite bra bilder i framtiden.

2 kommentarer:

Magnus Bark sa...

Om man vill se intressanta bilder på underhållsarbeten i Stockholms underjord rekommenderar jag Micke Asklanders bilder från äventyren i tunnelbanan.

NLC sa...

Ah du, kom ner o kolla på Citytunnelen! Då ska du få se på världens fetaste tvåpipiga hagelbössa ;)