lördag 26 april 2008

Det rullar på

Vi är nu klara med Södra Länkens andra halva. Metoden var densamma som förra veckan, vilket innebar två nätters arbete i Stockholms underjord. Den här gången hann jag ta lite bilder på utsikten.

Att fördriva tiden på dagen mellan jobben är en konstform som vi behärskar till fullo. Den här gången såg vi till att få friplåtar till den pågående restaurangmässan, Gastronord tror jag den heter. Så fort man går in börjar folk att slåss om att få stoppa delikatesser i munnen på en... Jag har varit med om värre. Tyvärr fanns det också en vin- och spritavdelning vi var tvungna att låta bli eftersom vi skulle jobba på kvällen. Att döma av de som vinglade ut därifrån var det ett klokt beslut.



Efter att ha vänt åter till husbilen för att sova lite på maten hann jag med en promenad på Långholmen. Fascinerande ställe det där. Jag tog lite panoramabilder från toppen och fortsatte sedan lite planlöst.



Jag hittade resterna av en amfiteater från en uråldrig glömd kultur.


Amfiteaterna var byggd i anslutning till en av "De Gamlas" parkeringsplatser för flygande tefat.


Till slut hittade jag också det som återstår av kulisserna från filmatiseringen av "Söderkåkar", eller om det var "Rännstensungar"?


På fredagen sov vi inte så värst mycket innan vi gav oss iväg hem till Linköping. Väl hemma började vi genast med förberedelserna för kvällens begivenhet, PEAB:S byggfest på simhallen i Finspång. Vi var i lite tidsbrist, vilket i kombination med min ovana att köra automatväxlad bil graderad i mph ("go USA", my ass) ledde till mitt livs första fortkörningsbot. Till slut hade vi förflyttat hela gänget till Finspång och efter lite mat och mingel även ner i poolen. Att ha ett gäng ystra byggare, ett eget badhus och en jättefri bar är ett kraftfullt koncept. Tur att saker är byggda i armerad betong. Efter att nogsamt ha simmat ifrån allt annat i bassängen satte jag mig i bastun tillsammans med fitnesstjejerna som ska driva gymmet och jämförde viktiga saker såsom magrutor och underhudsfett; "WOW!.. amen känn på´ren här´å!" Och Rilleman kände.. och det kändes bra.

På hemväg bestämdes det att vi skulle gå på Harry´s och därför har jag fortfarande rätt ont i huvudet medan jag skriver detta.

2 kommentarer:

NLC sa...

Mmmmmm, chokladrutor! Härliga bilder förrestenj, alltid roligt när man hittar gamla antika kulturer ;)

Jonas sa...

Jag hoppas att du fick känna på något mer än bara muskulösa fitnessarmar.