tisdag 5 oktober 2010

"Heli-prop"?

Under mitt sedvanliga technolurkande på obskyra webbsidor och idogt ifrågasättande irrande hittade jag en notis om en bunt tokigt stolta fransoser. Det gäller våra vänner på Eurocopter som har tagit fram något som tydligen är nyast och mest fantastiskt i hela ... någonsin.


Eurocopter X³, utläses tydligen "Ex cube" (eller i mitt fall "Cross cube".. :-), är ett extra snurrigt koncept för att lösa det pinsamma faktumet att helikoptern inte bara är plågsamt dyr, tung och servicekrävande.. den är långsam också. Den väldigt Franskt nyskapande idén går ut på att bulta fast delar man fått över från andra byggen på en av företagets flygetyg och låta den låtsas att den är ett litet fint flygplan istället, för att se om man kan lura upp den i någon slags respektabel hastighet. Det är således ingen ände på vingar, växellådor och propellrar. Tanken är att man ska låta huvudrotorn gå ner i varv under snabb färd framåt, allt för att undvika att den framåtsvepande rotorspetsen går igenom ljudvallen med allt vad problem detta skapar i bortfall av lyftkraft etc. Istället skall drivning ske av de sidomonterade propparna och viss lyftkraft skall fås av vingarna. Så långt är allt väl och det är faktiskt inte dummare än att det kan fungera. Men NYSKAPANDE? Låt oss bli svagt historiska:

1923, 9:e januari. Juan de la Cierva (Spanien) flyger för första gången sin nya skapelse; gyroplanet, eller autogyron som vi känner den idag. Strängt taget inte vertikalstartande men ändå en mycket god kompromiss mellan helikopter och traditionellt flygplan. En "vanlig" propellermotor för framdrivning och en huvudrotor som drivs av fartvinden. Lika elegant som enkelt.


1942. Foche-Angelis Fa 269. Tidig tiltrotor benämnd "convertiplane". Projekterad av nazisterna under krigets slutskede, lagd i malpåse och återupptagen på tidigt 50-tal i Brasilien. Bländande komplex mekanik med motor i kroppen och vridbar drivlina och dito vingmonterade motorgondoler.


1955, 11:e augusti. Första flygningen för Bell XV-3. Grunden för Bells satsning på tiltrotorkonceptet, som senare skulle leda till XV-15, V-22 och BA-609.


1957, 6:e november. Första flygningen för Fairey Rotodyne. En teknisk smörgåstårta av smaskiga Brittiska lösningar, i format av en Londonbuss... I praktiken en gigantisk autogyro med rotorspetsmonterade jetmotorer och turbopropar för framdrivningen.


1976, 12:e oktober. Första flygning för Sikorsky s-72 "x-wing". Hybrid av helikopter och fixed wing. Vingar, jetmotorer och en huvudrotor som kunde stannas och låsas i x-konfiguration under flygning. Det mest innovativa i konceptet torde ändå vara rotorns styrmekanism som opererade genom att man med datorstyrda ventiler strömmade luft från motorerna ut igenom klaffar i de symmetriska rotorbladen istället för att vrida dessa. Med den strömmande luften styrde man rotorbladets aerodynamik igenom varvet. Det projekterades även små jaktplan på temat.

(Tanken med att stanna en helikoterrotor i mid flight och låsa den i x-läge är kopplad till teorierna runt "oblique wing concept". Lämnas som självstudier för den hugade. En bra ingång är att googla "Ames-Dryden AD-1".)

2010, 6:e september. Första flygning med Eurocopter X³. "Eurocopter has begun test flights of the X3 demonstrator for its innovative High-speed, long-range Hybrid Helicopter (H3) concept, which combines excellent vertical takeoff and landing capabilities with fast cruise speeds of more than 220 kts."

Den enda slutkläm jag kan komma på efter allt detta är att OM man nu ska stå på axlarna hos de som varit före en så kan man åtminstone se till att man har rent på fötterna. Personligen gissar jag att X³:an kommer att floppa. Den ser ju inte det minsta "Fransk" ut!

1 kommentar:

NLC sa...

Ja franskmännen kan vara rätt märkliga, tycker det är konstigt att de inte kör gashydraulisk fjädring bak t.ex. på den där X3:an