lördag 30 oktober 2010

Allmän gasklagan

Efter en tids obeslutsamhet har jag nu beställt ett gäng General Grabber AT2 till Defendern. Dessa är aningens mindre visuellt kralliga än de Cooper STT som de ersätter, men är i gengäld tillåtna för vinterbruk. Förhoppningsvis är de även lite tystare och mindre törstiga också ;-). Jag förespråkar normalt sett dubbdäck men skyggar för kostnaden att ha dubbla uppsättningar hjul i den relativt kostsamma dimensionen 235/85 R16...

Bästa priset har jag fått hos ett lokalt ombud för Däckonline och således var jag dit en sväng och lade en beställning. På deras butiksdisk fanns ett intressant anslag som jag studerade medan jag väntade:

(Fritt ur minnet:) "Fyll dina däck med nitrogen! Expanderar inte vid uppvärmning! Komprimeras inte vid avkylning! Minskar slitaget! Håller trycket längre!".

Artigt, försiktigt och helt obevekligt bad jag däckmånglaren att redogöra för förhållandet bakom utfästelsen. Svaret gjorde gällande att vanlig luft innehåller vattenånga som antingen blir varm och expanderar eller kondenseras och fryser i däcket, och att nitrogenet är helt fuktfritt och fantastiskt jättebra för 50 kr per däck. Jag bad att få anmäla en avvikande uppfattning och började divergera tvärvetenskapligt och koncentriskt i hög hastighet. En slags pedagogisk ekvivalens till ett "suitcase nuke" om du så vill.

Innan butikspersonalen räddades av min tilltagande hunger (lördag är skräpmatsdag) hade vi gemensamt (nåja.. vissas bidrag var större än andras) gått igenom allmäna tillståndslagen (pV=nRT), Daltons lag (p=p1+p2+...) , funderat på vattnets kokpunkt i regionen runt 2 bar (120-130 degC nånstans..?), atmosfärens sammansättning med avseende på just kväve och slutligen kvävemolekylens storlek relativt syrets. Vi var på väg in i en stimulerande holmgång om däckmaterialens permeabilitet men som sagt.. magen kurrade till.

Det finns en ofrånkomlig fördel med kväve som däckfyllnad; det är brandsäkert. En däckruptur ger inget tillskott av trycksatt syre till en brandhärd, ehuru litet jämfört med alla andra bränslen i bilsammanhang. Men om man skall tro däckfolket så finns ju ändå ingen risk för ruptur eftersom kväve.. förlåt, "nitrogen" inte expanderar vid uppvärmning vilket alltså förvandlar saken till ett klassiskt "icke-problem"? Just brandsäkerheten har gjort att kväve använts inom motorsporten ett bra tag. Att det nu börjar leta sig ut i detaljhandeln tror jag mer beror på att gasproducenterna har anställt smartare säljare och att 50 kr är en så låg summa att medelsvensson inte tänker ens en gång på saken när han fått förklarat för sig hur diaboliskt farlig vanlig luft är i trafiken.

Den som vill bilda sig en egen uppfattning kan läsa informationsbladet om nitrogen från en annan däckfirma. Säga vad man vill men det är inget fel på entusiasmen.

3 kommentarer:

Kent sa...

Häftigt med en gas som inte expanderar när den blir varm!? Låter extra bra. Kanske kunde det vara något för Ballonger? (Med tanke på föregående inlägg alltså...)

Rilleman sa...

Oj, vilken tanke! Boobies som går att reglera i storlek med en vanlig hemmatermostat! Med dagens teknik går det ju på sin höjd att få dem lite spetsigare... :D

Björn sa...

Underbart! Jag har också länge retat mig på den högst tveksamma marknadsföringen. Synd att fel folk får skäll bara.

Drar mig även till minnes Air Liquides insatta reaktion på vår reklamation av gasleverans:
"Ursäkta, men ni har leverat en flaska väte men vi hade beställt kväve."
"Nähä! Det har ni inte alls det! Ni har beställt nitrogen!"