måndag 1 november 2010

Dagens förtjänsttecken

Dagens hjältepoäng går till firman Basler Turbo Conversions som på eget bevåg har tagit upp tillverkningen av vad som bara kan kallas för en modern och upphottad variant av klassikern DC-3.


En lätt igenkännbar visuell profil med en rejäl prestandahöjning borgar för en riktig succéhistoria. En given favorit hos alla som måste flyga last till oländiga platser. Nedan några av specarna.
  • Stage III-Noise Certification
  • Load - 5 tons
    (43 % increase from Piston DC-3)
  • Power - PT6A-67R Turbo Prop Engines from Pratt & Whitney Canada
  • Space - 1225 Cubic Feet
    (35% increase from Piston DC-3)
  • Speed - 210 KTAS (24% increase from Piston DC-3)
  • Systems - All NEW Fuel, Hydraulic, Electrical and Avionics
Naturligtvis vill jag ha en i julklapp. Alternativt får jag haka på Sven till Oshkosh nästa år och hämta en själv. Jag menar, hur svårt kan det vara jämfört med att köra hem Defendern från Växjö?

4 kommentarer:

Sven Wennerström sa...

Jag ska fixa med Wisconsinresan. Alldeles snart. Lovar.

Rilleman sa...

Ingen brådska. Lycka till med valet, jag håller alla tummar jag inte behöver för att inte ramla ner från saker.

NLC sa...

Ja, hur svårt kan det vara att flyga? Egentligen? ;-)

Sven Wennerström sa...

Att flyga är lätt. Landa är knivigare.