måndag 24 januari 2011

Frisk luft, fria tankar och ett pucko i bil

Dagen har tillbringats i en JLG 660 nere på Hospitalstorget där jag varit behjälplig med att montera ner dekorationerna från 2010 års Vinterljus. Att sätta upp grejerna tog två långa dagar men att ta ner dem tog knappt en. Allt gick smärtfritt och lätt som det gärna gör "andra gången", när man lärt sig av första gångens misstag och problem. Till och med vädret var riktigt fint idag. Jag hade lite bestyr med att hålla liften från att kana runt på sluttande isiga parkeringar men utöver detta inte ett bekymmer i hela Världen. Nästan.

Att köra lift i innerstan medför med viss naturlighet att man måste samverka med en del övrig trafik. Övrig trafik består av fordon och förare där fordon spänner mellan "stor och dyr" och "liten rishög" och förare spänner mellan "dum" och "dummare". För att slippa mangla dumma människor platta sätter man upp avspärrningar (konor, plank, skyltar...) som påtalar att det pågår arbete på platsen. Tanken är god men har nackdelar när man betänker att dumma människor inte läser/förstår skyltar och inte kan hantera situationer som skiljer sig från "det gamla vanliga". När man då introducerar ett 10 meter långt föremål som väger uppåt 12 ton och gärna rör sig lite ryckigt i tre dimensioner är det som ett sätta ett PS3 i händerna på Mormor: Tilt i pallet.

Jag tänker inte i detalj gå in på hur dumt man kan bete sig visavi en större lift under pågående arbete utan går istället direkt till de goda råden.

  1. Liftar rör sig långsamt och behöver ofta ganska stor plats. Svängradien på chassit kan vara liten men bommen med korgen sveper ut ganska långt. Håll avståndet tills dess det är helt klart att liften kört klart och är ur vägen.
  2. Om liften blockerar din väg och du inte kan vänta; kliv ur bilen och ta kontakt med föraren så flyttar han på sig! Att krypköra fram centimetrar ifrån liften utsätter föraren för stor fara eftersom en liten gungning i marknivå kan bli flera meters svängning på lite höjd. Att försöka smita förbi en lift som rör sig är rysk roulette med alla patronlägen fulla. Jag väger 12 ton, du skjuter först.
  3. Om föraren står på många meters höjd så är det ett rimligt antagande att han eller hon har rätt god överblick och utan problem ser dig i din bil. Att i det läget försöka köra bilen in under liftkorgen/bommen tills dess att alla meningsfulla försök till visuell kontakt blockeras av biltaket trots tappra försök att klättra fram över ratten... är lika korkat som årsproduktionen av Bollinger. Nästan lika dumt vore om jag faktiskt gav efter för rösterna som försöker övertala mig att "tappa" hammaren i det läget.

2 kommentarer:

NLC sa...

Äsch då, det som inte dödar härdar. Eller hur det nu var...

Kent sa...

En teleskoplift möjligen?

Jag såg en defender idag på väg till jobbet och tänkte på dig..