lördag 26 februari 2011

A change for the worse?

Då Defendern i god Brittisk anda markerar revir lite här och där genom att undslippa sig små diskreta oljedroppar känns det angeläget att se till att inget går torrt. Servicedokumentationen är något bristfällig när det gäller oljebyten så för att kunna vara säker valde jag att ta på mig mekoverallen och börja nysta i saken.

När det gäller oljor så skall Td5-motorn ha 8 liter, växellådan knappt 3, fördelningslådan ca 2.5 och differentialerna ca 2 liter vardera. Allt utom växellådan kräver oljor av tämligen "normal" och lätt åtkomlig kvalitet. Växellådan däremot skall helst ha 2.7 liter av en "Rover approved" Texaco-olja vid namn MTF 94, en oljesort som i Landroversammanhang tillskrivs smått mytiska egenskaper. När alverna kör 4x4 har de MTF 94 i lådan. Vilket också förklarar priset. :-o

"Epic fail" (INTE min bil!)

Differentialerna, de stora "klumpar" som sitter på fram- och bakaxel, var lagom att börja med. Det finns en urtappningsplugg i botten och en påfyllningsplugg ungefär på mitten. Den sluge öppnar påfyllningspluggen först så att han vet att han kan fylla på INNAN han dränerar den gamla oljan. Båda pluggarna har 1/2" fyrkantsfäste för vanligt spärrskaft/lednyckel, mycket praktisk. Den gamla oljan var riktigt rälig så det var troligtvis rätt beslut att byta. Ficklampan visade att dreven där inne åtminstone inte såg märkbart trasiga ut.

Fördelningslådan skall ha samma olja som diffarna så den kändes logisk att fortsätta med. Även här började jag med påfyllningspluggen. Den krävde en stunds övertalning och när den slutligen lossade var hela lådan på dåligt humör och spottade efter mig. Den som bytte olja senast har uppenbarligen använt en pump med bra flöde vid återfyllningen och på detta sätt överfyllt lådan. Jag kände plötsligt en enorm sympati med de där stackars pelikanerna man fick fick se efter oljeläckan i Mexikanska golfen, de där med hela trynet insmort i tjockt svart klet. Argh.. (Blir förbannad bara jag tänker på det! Gillar pelikaner..)


Efter att ha sanerat större delen av mig själv var jag lite less på olja och valde att gå vidare med några filterbyten. Luftfiltret är av tämligen ordinärt snitt och sitter i en lätt åtkomlig burk längst in i motorrummet. Jag var tvungen att klättra dit. Bränslefiltret sitter på ramen i höjd med höger bakre hjulhus och "skyddas" av en rätt löjlig plåtprofil. Det ser ut som ett vanligt oljefilter förutom att det i botten har en ingängad sensor för att känna av vattenförekomst i bränslet. Inte direkt raketforskning att byta, däremot krävs att man genomför en enkel luftningsprocedur efteråt. Det var märkbart "blött" runt det gamla filtret och detta satt inte särskilt väl åtdraget, något som får mig att misstänka att det kan ha läckt en del diesel den vägen. Nya filtret drogs med ett moment i direkt proportion till rådande dieselpris.

Då motoroljan såg fräsch ut och hade bra nivå prioriterades detta byte ned till förmån för växellådan. Denna hade ett flertal tänkbara kandidater när det gällde pluggarna och jag blev tveksam. Istället för att göra något överilat tog jag en bild på spektaklet och kastade ut frågan på det alltid lika eminenta SLRK-forumet. Det tog under 15 minuter att reda ut vilka pluggar som skulle öppnas, vilka verktyg som krävs samt vad DEN oljan smakar... Om Allah är stor i morgon och OM jag hittar ett T55 torx-bit så får vi se om det här får någon fortsättning. Än så länge ser jag inget skäl till varför jag inte skulle få byta sista siffrorna i personnumret till 1337... ;-)

3 kommentarer:

Björn sa...

Okej. 1337 gick över mitt huvud.

Kent sa...

Känns som Rillemannen ska få hjälpa till och Meka båt i sommar :)

Rilleman sa...

@ Björn; kompetent person -> "elit" -> på internet: "leet" -> bland kidsen.. 1337. Påstår inte att det är logiskt. Gäller att hänga med i tugget när man är så gammal som jag. :-D

@ Kent; Vad felas flytetyget den här gången? Tänk på att Landrovers sällan sjunker när man tar bort fel plugg... ;-)