torsdag 10 november 2011

Blågula kvällsfunderingar

Sedan resan till San Diego och den formidabla infusion av lycka detta innebar för min flygkänsliga organism har jag haft svårt att tänka på så mycket annat. Lyckträffen att besöket råkade sammanfalla med flygdagarna på (Marine Corps Air Station) Miramar går inte att rättvist beskriva i ord, men en del av bilderna i det tidigare presenterade albumet tar beaktaren en bit på väg. Särskilt bilderna på US Navy's uppvisningsgrupp Blue Angels är en källa till mycken faderlig stolthet.


Som ett stort fan av Svenska Team 60 tar det emot av rent patriotiska skäl men det går inte att förneka att Blue Angels är världens idag förmodligen vassaste uppvisningsgrupp. Jag ursäktar min vurm för det osvenska med att de åtminstone har ett MYCKET blågult färgschema. :-) De har inte lämnat något åt slumpen utan kör hela uppvisningen som en väldrillad kedja, inklusive markpersonal, preflight, taxi och speaker. Det enda de snålar på är tyget i sina flightsuits, där man med ett gott öga nästan kan se pilotens religiösa preferenser.

Upprinnelsen till inlägget är att jag råkade snubbla över ett klipp från den giganternas epok vi av tiden märkta kallade "80-talet", då allt var bättre, man köpte smågodis i kiosk, snorungar visste hut och Carola alltid vann melodifestivalen. Blue Angels har existerat sedan 1946 och har under den tiden flugit nio olika plattformar, från F6F-5 Hellcat till dagens F/A-18 A-D. Klippet visar en av mina favoriter, det mycket vändbara A4 Skyhawk, som nyttjades av gruppen fram till november 1986 då det ersattes av F/A-18. Den uppmärksamme känner ingen planet ifrån "Top Gun" där det användes av instruktörerna för att lära Tom Cruise att kamma sig. A-designationen antyder att planet har attack som främsta uppgift snarare än jakt och ger att dess envelope är mer inriktat på god manövrerbarhet på låg höjd än på hög hastighet. Med andra ord ett helt suveränt uppvisningsplan!


Då Youtube nu en gång för alla är helt tokigt länkat och korspollinerat var det helt oundvikligt att jag skulle halka in på NÄSTA lilla klipp. Detta är inget mindre än en remake av det första, åtminstone är likheterna slående. Inte minst pga soundtracket. Scenerna i klippet kommer från samma film som för många år sedan gick på Kosmonova och visar Blue Angels vinterträning och några blandade framträdanden. Det är en fröjd för nördar att se närbilder på hur piloterna jobbar med alla till buds stående roderytor och bromsar för att hålla positionen i gruppen. Och lite Van Halen har aldrig gjort ont det heller. Jag får stå.. päls. :-P

2 kommentarer:

Sven sa...

Jo, man kan ju nästan tro att de provat en del av grejerna en eller två gånger innan uppvisningen.

Här är ett inlägg med lite bilder från när jag såg Blue Angels på Andrews förra året: http://svenw.wordpress.com/2010/05/17/blue-angels-andrews/

Lennart sa...

Bah, de ska va:
313. Gruppo Addestramento Acrobatico.
Flyger fjädrarna av "änglarna" lätt!