fredag 28 september 2007

Konspirera mera!

Efter att nyligen ha läst "A thousand suns" av Alex Scarrow har jag fått konspirationsteorier på hjärnan. Romanen bygger på scenariot att Tyskland i slutskedet av andra världskriget förekommer USA med att producera en fungerande atombomb. Resten av historien syftar till att förklara för läsaren varför han eller hon trots detta INTE just nu ingår i Tredje riket.

Jag är ett stort fan av smarta presentationer av "alternativa verkligheter"; texter eller filmer som baseras på att t.ex. historien tagit en annan vändning i vissa viktiga vägskäl. WW2 är en god källa till dylika historier. Några aktuella händelser har matat min konspiratoriska sida mer än andra, och det började med att jag behövde köpa strumpor.


Jag handlar vanligtvis inte på Dressmann men just den här gången råkade det vara närmaste alternativet. Jag knallade runt lite i butiken och tittade mig omkring. I trappan upp till andra våningen kastade jag en blick nedåt och frös mitt i ett steg. En av butikens klädhängare hade en omisskännlig visuell signatur, en som jag sett i hundratals gamla journalfilmer. Svastikan var i det närmaste helt osynlig såvida man inte såg den från ovan och det var en märklig upplevelse att se människorna vandra omkring i butiken som om det vore en helt normal dag ute på stan, i Nürnberg 1938. Jag tyckte det var både komiskt och väldigt störande så jag köpte mina strumpor någon annanstans, efter att nogsamt ha förhört personalen där om deras dolda politiska sympatier. Det kan låta överdrivet försiktigt, men efter att ha letat på den stora källa till information som kallas Internet har jag fått all anledning att vara vaksam. Ta bokstäverna i "Dressmann". Kasta om dom bara lite grann. Just det.. "Der SS mann".



De gamla ryktena om att Tredje rikets ledning lyckades fly i stora ubåtar i krigets sista skede, för att sätta upp exilregeringar på okänd ort har ju så gott som avfärdats vid det här laget. Hur det är med den saken gör jag inte anspråk på att veta. Men OM det ligger nåt i de nedtystade historierna så vet jag i alla fall detta: man må förlåta att gamla jagade män med krigets damm i ögonen inte förutsåg 60 års teknisk utveckling när de anlade sina ondskans bastioner. På samma sätt som klädhängarens sanna natur är dold om du befinner dig i markplanet måste det ha tett sig helt riskfritt att anlägga ett högkvarter på en plats där bara man själv och ens allierade har tillstånd att beträda luftrummet. Att gemene man skulle ha tillgång till högupplösta satelitbilder måste tett sig som helt otänkbart på den tiden. Bilden är från den amerikanska flottbasen Coronado utanför San Diego. Dra dina egna slutsatser. ;-)

(Disclaimer: Ovanstående är att betrakta som ett kåseri avsett att driva med konspirationsteoretiker. Jag har ingen anledning att tro att i texten nämnda företag eller organisationer har eller har haft samröre med ondskans krafter, annat än att man gett dom på truten.)

Inga kommentarer: