lördag 9 februari 2008

Bomber, en laddad fråga.

Det feministiska (?) nätverket "Bara bröst" har nyligen vunnit några lokala segrar i och med att de fått tillåtelse att bada topless i simhallen. Detta har rört upp en storm i vattenglaset. Alla möjliga argument plockas fram och man får i diskussionerna se de mest märkliga påhopp och osannolika allianser. Männen är överens med kvinnorna, islamisterna med pensionärerna och feministerna slåss som vanligt med varandra. Detta bekräftar ju i och för sig bara något som jag vetat om sedan puberteten; Bröst är det lätt att tycka om..

Frågan om det skall vara tillåtet att som kvinna gå med bar överkropp i en allmän simhall spårade inom minuter från det att den ställdes ur till att handla om millimeterrättvisa på dagisnivå. Istället för att välja sida (ja, nej eller vet ej) och argumentera för sitt ställningstagande så började kombattanterna komma med stundtals rätt roliga förslag på vad som också borde vara tillåtet eller påbjudet, i ljuset av det nya beslutet. Om bara några av dem går igenom kan badhusen i framtiden finansiera sig själva genom att sätta upp lite webkameror på strategiska ställen. Badkläderna allena kommer att få folk att garva käken ur led.

Jag har brottats med mina åsikter i frågan. Inte för att jag är så jävla brydd egentligen, utan för att det ger mig en bra ursäkt att tänka på bröst. Nåja. Efter omoget övervägande har jag kommit fram till att brösten har all den frihet de behöver och att jag inte är för att de släpps vind för våg på allmän plats. Dels tycker jag att det helt enkelt är lite för mycket nakenhet att utsättas för av främlingar. Dels är jag av uppfattningen att det kommer att leda till en slags emotionell inflation om man inte längre behöver "spela spelet" för att få tillgång till bröst. Något så fint bör man förtjäna genom positiva värden och varma handlingar, inte bara få serverat på kallt kakel likt i ett bårhus (eller Kentvideo för den delen..). Luther skulle säkert ha hållit med mig. "Work for it!". Somliga framför den ökade exponeringen som avdramatiserande och positiv för samhället. Jag säger att de tar bort spänningen. För övrigt verkar de flesta bröst bara må bra av lite stöd, och jag kan inte vara på mer än ett ställe samtidigt. Så det så.

Avslutningsvis vill jag bara uppmana er alla att ta vara på de bröst ni har. Följ manualen, buskör inte och känn igenom dem med jämna mellanrum. Är detta besvärligt eller om du vill ha en "second opinion" så kan du alltid ta hjälp av en kompis, vilket här illustreras på ett föredömligt sätt av ett par ansvarstagande goda vänner.

"Now wookie confused. NOT squeaky-toy?"

Inga kommentarer: