fredag 2 maj 2008

Ditt och datt

Veckan inleddes med en resa till Falun och ett jobb för Falu Energi. En ställverkskasun behövde få nya genomföringar och täckplattor innan man ställer en jättetransformator ovanpå. I vanliga fall är det betydligt knepigare då det oftast redan står en trafo på kasunen och man därför måste åla under och ha sig. I kasuner bor det slem och ibland paddor.


Varför firar vi fortfarande 1:a Maj? Och varför kan vi inte göra det efter en normal arbetsdag? En gång i tiden var det säkert jättebra att arbetarna fick ta en heldag att skrika koldammet ur lungorna på men idag?? Det känns inte som att den Svenska folksjälen har det "morr" som krävs för att ställa till med en riktig demonstration, så varför ta en dag mitt i veckan ledigt bara för att gå runt med lite plakat och lyssna på nån halvkändis som står och tuggar tillrättalagd propaganda? Som det är nu har 1:a Maj i det här landet som viktigaste funktion att låta oss hämta oss från våra valborgsbaksmällor innan vi snällt går tillbaka till grottekvarnen igen. Jag hade allvarliga funderingar på att sätta mig i min solstol utefter kortegevägen med en egen liten skylt; "Hellre plakat på valborg än påtvingad Första Maj!"


Nya filmen "Iron Man" var en trivsam uplevelse i klassen "Serietidning som blir spelfilm". Robert Downey Jr funkar i rollen och det är en stunds actionfylld avkoppling. I vanliga fall är jag inte så imponerad av filmer som innehåller så här mycket CGI men i det här fallet var det bra gjort och jag lät mig villigt luras. Den kvinnliga fägringen levererades med stor känsla och bravur av en lågmält toksnygg Gwyneth Paltrow (jag tror hon är lite kär i mig..) och i mindre utsträckning av Leslie Bibb. Plus i kanten för att allt romantiserande inte tilläts inkräkta på viktiga saker som slagsmål, techfetischism och explosioner. Filmen är en skamlös introduktion till sin egen uppföljare och innehåller ett flertal guldkorn för de av oss som läst serierna och jag rekommenderar att man stannar i salongen till efter eftertexterna. :-)

Inga kommentarer: