måndag 30 november 2009

Julsång eller jultvång??

Med mindre än en månad kvar till julafton har jag börjat att så sakteliga springa i butiker för att hinna titta på alla de saker jag inte kommer att köpa. Fjolårets modell kändes så bra att jag utan vidare kör en v.2.0.

Förutom att all vistelse ibland mina svårt köpstressade medmänniskor (och därtill kopplade tillfällen att studera sånt som äktenskaplig subvokal kommunikation, mänsklig fysionomi under inverkan av 15 cm trendigt dunlager i inomhusklimat samt energiinnehållet i 4 st Happy Meal kanaliserat genom lika många raptorsnabba skitungar..) fyllt mig med en smula okaraktäristiskt medlidande så har jag dessutom gått och hittat en sak som känns väldigt fel. Quel surpris...

Chris Rhea. Bing Crosby. Wham. All bra julmusik är ju redan inspelad.. så VARFÖR i alla gula istappars namn ska varenda b-kändis och Idolfåne förorena den kommande högtiden med egna skeva parafraser av samma gamla klassiker?! Det hela har ju spårat ur lika mycket som alla "Arga [valfri yrkeskategori]"-programmen som förpestar etern. Att tvingas uppleva julefröjd tolkad av en mjölktandshurtig Amy Diamond är förmodligen smärta i linje med en tur till "Arga Barnmorskan".

2 kommentarer:

RogerL sa...

Hej Arga Bloggare,

Om all bra julmusik redan vore inspelad så skulle du få leva med ännu mindre variation på musiken under julrushen :-)

Carola, men även Amy Diamond, har tillfört några NYA julsånger.

Men jag är rädd att de som väljer bakgrundsmusiken föredrar de gamla klassikerna.

Kent sa...

Om man inte får nya jul-låtar ibland blir det som i spanien. Där har de bara en julsång och den spelas oavbrutet i fyra veckor vilket ger hjärnblödning och rabies. Feliz Navidad på er.

(Appropå julsånger tycker jag Lars Winnerbäcks "Julgröten" är en härligt mörksatirisk dänga i en klass för sig.)