onsdag 2 december 2009

En bit på väg

Igår smög jag förbi Powertoys lilla "Garage Sale" och fyndade sådant som mitt uppvaknade modellflygintresse kan ha nytta av. Dels fanns det ett fyndbord med gott och blandat och dels fanns det lite extraerbjudanden inne i butiken. Med den tur som kommer av stort tålamod och perfekt timing lyckades jag fynda en st 6-kanals RC-flygsimulator (sändardummy + FMS + EasyFly3 SE) och två borstlösa flygmotorer för under 500 kr. Besparingen jämfört m ordinarie priser ligger på i runda slängar drygt 600 kr varför jag skrockade gemytligt hela vägen hem. Med simulatorn håller man reflexerna vassa under de långa vintermånaderna och blir busvass när det väl gäller till våren. I teorin.

Elektrifierat flyg kräver ytterligare några smutta, dyra, lätta och komplicerade komponenter innan det är startdags men eftersom jag hittat en langare av dylikt med en human prislista så kör jag på så fort fritid inträder. Jag har för avsikt att bygga en enkel modell av cellplast eftersom jag hellre flyger än bygger och dessutom saknar bra lokaler att beströ med balsadamm. Den som lever får se vad det blir.

I morgon är det julbord på Tholmarks Uthyrning och, under över alla under, jag har gått och blivit ansvarig för att kränga på kunderna vårt sortiment av Gerber- och Silvaprodukter. Inget säger väl God Jul som en 40 cm machete med sågtandad rygg och fodral i äkta svart "ballistic nylon"? Skulle i så fall vara en liten 3W diodpannlampa i "äkta lysplast...".

2 kommentarer:

Lennart sa...

Kolla på Claes Meijers sida!
www.meijer-models.se
Snabba snygga(?)starka
Happy landing ...
/L

Rilleman sa...

Hej Lennart!
Det var ju där jag såg länken till rcflight ju! :-) Meijer är duktig på gränsen till det enerverande.