lördag 12 juni 2010

Återstoden av dagen

För att komma tillrätta med cykelbristen besökte jag ett närliggande vattenhål som brukar ha bra hjulknark. Där föll jag för en slank, snabb och alltigenom vacker skapelse (ja, jag väljer kvinnor och cyklar på ungefär samma kriterier). Cresent Valkenburg kvalar in som retrofixie och singlespeed i ett tack vare ett vändbart bakhjul med frihjul på ena sidan. Den har stor personlighet och är väldigt skön att cykla. Den har förvisso bromsar på styret men det var en behaglig känsla att vara direktkopplad till sin egen hastighet. Tyvärr funkar inte en Valkenburg som vardagscykel då jag behöver något mer praktiskt och mindre förfinat att plöja genom tillvaron med. Jag vill egentligen inte ha en massa växlar men behöver dem likafullt.

Efter en stunds promenad stod jag på Haga Cykel och botaniserade. Jag brukar få hållas medan personalen tar hand om kunder som tar mindre än en halv dag på sig att välja. Jag hade nästan gett upp hoppet när Jeff pekar ut ett ex jag missat. En Mongoose Sabrosa, Taiwantillverkad MTB-hybrid med stel gaffel och SRAM X-4 växlar. Mekaniska skivbromsar. Feta 29" slicks. Acceptabelt pris. En provcykling fällde avgörandet och efter en tur hem för att hämta kameran bar det av mot Malmen.

Jag tog det som ett gott tecken att det första som mötte mig var Flygande Veteraners DC3:a som elegant och välpolerad gjorde några inflygningar. Jag befann mig tämligen välplacerad nära banänden och gjorde halt för fotografering. Jag fick snart sällskap av en holländsk flygentusiast som kommit till stan för att ta bilder åt några tidskrifter han jobbar åt. Då vi båda jonglerade substantiella ekonomiska värden i optik kom vi att prata om ditt och datt runt temat flyg och fotografering. Holländaren hade en vag idé om att skaffa ett presskort inför morgondagens uppvisning och tyckte att jag gott kunde haka på. Det var en miljon människor som trängdes på muséet och jag hade inget bättre för mig så vi stövlade in hos vakten och frågade efter presscentret. Stressade människor ifrågasätter inte så mycket som de borde varför vi pressades in i en grupp folk som skulle åt ungefär samma håll i ungefär samma ärende och lotsades upp till Helikopters besöksavdelning. Där såg jag mig omkring en stund och gick sedan ut på plattan där förberedelserna var i full gång även om det ännu var ganska glest mellan sevärdheterna.

Vädret var väldigt blåsigt och regnet kunde liksom inte bestämma sig. Jag fick nog av blåsten och klev in i jakt på kaffe. Det visade sig att mellan mig och holländaren så känner vi alla i hela Flygvapnet med omnejd och medan han letade efter någon som han eventuellt kunde få flyga med till F7 träffade jag på en informationschef hos en större Svensk försvarsmaterieltillverkare som tyckte att jag var lik min far. Vi har träffats i liknande sammanhang tidigare varför jag presenterade mig och fyllde i hans minnesluckor. Som tack för detta styrde han genast bort mig mot en svärm av mycket trevliga och allerta officerare som gav mig kaffe, snabba gula kolhydrater, ett divisionsmärke och pass till flygnördshörnan ute på fältet inför morgondagen. Sweet! Resten av tiden minglade jag bara runt och pratade med folket från F7 som jobbar med veteranflygplanen. De vet också vem Far är men det är Mors namn som får dem att darra... ;-)

Jag hade lite tur med vädret på hemvägen och slog regnet med knapp marginal. I morgon gäller det! Flygdag, yay!

3 kommentarer:

NLC sa...

A V U N D S J U K ...

Jonas sa...

Då är vi cykelsvågrar då... jag äger också en Mongoose Sabrosa=)och det är ju himla praktiskt med en termos också när man är ute och cyklar.

Rilleman sa...

Termosen kändes som ett underligt tillbehör men sen insåg jag vikten av att ta med sig frukostkaffet ut i verkligheten. Fast de borde ha skrivit "MONGOOSE" på andra ledden för på den krökta ytan kunde jag bara läsa "MONGO...", och det var inget riktigt bra försäljningsargument. ;-)