tisdag 1 juni 2010

Om dumhet hade explosiva egenskaper..

..så skulle vi alla i detta nu regna ner runt kanterna av en gigantisk krater med centrum där Expert låg i Ikanohuset.

Jag ville ju bara ha en espresso! Jag får en så fort jag visar mig på Kahl's Kaffe nu för tiden, utan att behöva orda så mycket om saken. Detta är av godo eftersom jag oftast dricker espresso för att korrigera det kundinducerade svårmodet när arbetsdagen är slut. På vägen dit passerade jag Expert. Det stod en liten folksamling framför ingången till butiken. Folket rörde sig som druckna ugglor och jojjade med huvudet framåt, bakåt och i sidled samtidigt som de pladdrade, pekade och betedde sig allmänt klandervärt.

På ett litet bord stod ett ex av Samsungs nya LED-TV med 3D-funktion. Jag har sett den i reklamen tillräckligt ofta för att känna igen designen och har t.o.m. tittat lite på specarna på Samsungs site. En bit av den oundvikliga framtiden i platt silverfärgad plast, varken mer eller mindre. På skärmen visades en demoslinga med ludna äckelsöta skapelser modell Disney/Pixar, i ömsom 2 och 3D. Folk var helt exstatiska! De övertrumfade varandra med utsagor om hur de upplevde djupet i bilden. Somliga stirrade storögt ut i luften, med fokus nånstans halvvägs till Mjölby, och försökte gripa de elusiva formerna som "svävade" framför dem. Alla. Var. Skitimpade.

Likt det lilla barnet i HC Andersens saga hörde jag mig själv säga: "Men ni har ju inte glasögonen på er..?" Utan glasögonen som separerar höger och vänster bild (aktiva slutare med flytande kristaller etc. synkade från TV:n med IR eller nåt sånt) så ser man ju bara ett dåligt fokuserat sudd. Min popularitetsrating kollapsade med relativistisk hastighet till ett lokalt minimum. Det är sånt där man känner på sig. Kaffet smakade av någon anledning extra gott.

1 kommentar:

Kent sa...

Jag väntar tills det 3D tv utan glasögon kommer ut. Såg prototyper demas på ett entreprenörskapsevent. Trist för alla dom som går på den nuvvarande varianten.