lördag 14 augusti 2010

Betraktelser under gång

Större delen av tiden på båda sidor om lunch har tillbringats till fots. Jag har likviderat ett gammalt och nästan glömt presentkort från Stadium och där införskaffat ett par nya skor till höstens strövtåg. Att gå är ju liksom en hobby och mina preferenser är väl närmast "långt, ofta och gärna". Det är bra motion, går inte snabbare än att man hinner tänka på viktiga saker under tiden och har ett avgjort litet carbon footprint. En alternativ förklaring är att min mor under graviditeten blev överkörd av ett hundspann; ergo, jag har husky-DNA.
Det är få delar av min kropp som det pjoskas lika mycket med som just fötterna. Jag väljer skor som jag väljer cyklar helt enkelt; Jag provar och om passformen då är perfekt så spelar priset ingen roll. Visst finns det ofta billigare/enklare alternativ men stoppar man en skodamotor i Ferrarin bara för att spara deg så kan man ju lika gärna odla vaxbönor och rösta grönt... I det här fallet föll valet på ett par låga kängor från Timberland, med det löjligt långa namnet "Men's Washington Summit Mid Hiker". Lästen är, relativt mina fötter, helt perfekt. Skorna kändes ingångna från första steget, sulan har rätta svikten och böjer sig på rätt ställe under foten och snörningen är fast men inte hård likt ett handslag mellan statsmän. Vibram-mönstret kommer att tjäna mig väl när hösten luckrat upp underlaget och GoreTex-membranet.. nåja, det gör åtminstone ingen skada. Ett par bra strumpor med hög yllehalt tar hand om fukten. Designen har uppenbara drag av klätterkängor med kraftig orange nylonväv och högt uppdraget gummi. Det är en förvisso en Amerikansk produkt men om man håller den tätt mot örat så småljuger den tyst på tyska (krigsförklaringarnas och höghöjdsalpinismens förlovade språk); "..steigeisenfest...".

Ett besök på biblioteket avslöjade att tidningen "Allt om Hobby" i senaste numret har ett reportage om Flygvapenmuseum och att de nog bör anse sig grundligt piskade av yours truly. Det var intressant att se att deras reporter valt nästan exakt samma bildvinklar som jag men fått med mer störande reflexer. Pwn3d!

Cykeltidningen Kadens innehöll en annons som jag inte behövde se, på samma sätt som min landsvägshoj inte egentligen behöver ett par Citec 3000 S Aero (och absolut inte kolfiberversionen!) . Undrar hur de står sig mot Fulcrum 3:orna? Nils! Var är du när jag behöver dig?! ;-)

Händelser i närmiljön under senaste tiden har fått mig att fundera på fenomenet Facebook. Jag använder ju själv rätt skamlöst bloggen som en kommunikationskanal för högljudda insinuationer när saker av olika skäl inte lämpar sig att säga helt öppet. Detta är en medveten strategi från min sida då jag dels har en klar och tydlig målgrupp som jag vet nås av informationen och dels mår bra av att få gnälla av mig under kontrollerade former. Tack för ert tålamod. Jag undrar ofta hur många Facebookanvändare som ens funderat på hur andra människor tolkar bilden de presenterar av sig själva. Att vara öppen är bra men att gå över gränsen och bli indiskret känns som ett misstag. I ett samhälle där fönstertittare och stalkers är brottslingar lägger man själv ut sitt privatliv på webben till allmän åskådan? "Webben - Aldrig har så många haft så lätt för att kritisera allt du gör och allt du säger".

Under senaste femårsperioden har det varit ett flertal storartade bröllop i bekantskapskretsen. Jag tycker om bröllop. Äktenskap förstår jag dock inte alls. Varför skulle jag frivilligt vilja ingå i något som bara kan sluta på två sätt; skilsmässa eller döden? Inför valet i höst tar jag därför åter upp kravet på äktenskap med maximal giltighetstid på fem år, varefter man aktivt får förnya förbundet. Eller låta bli.

Någon av dessa irriterande gratispublikationer som arbetar enligt klipp-och-klistra-journalistiska metoder hade idag en löpsedel som påstod att "Var tionde ung tänker rösta på SD". Detta finner jag inte alls anmärkningsvärt då jag redan visste att minst var tionde "ung" är helt dum i huvudet och inte ens duger som fyllnadsmassa runt slutförvarat kärnavfall med mindre att man utfordrar dem med blymönja först.

Dagens PK-fråga gäller det stora landet i väster där befolkningsgruppen som tidigare slentrianmässigt klassificerats som "nördar" nu vill kallas vid sitt rätta namn; "Sci-Fi Americans". Qapla'!

3 kommentarer:

Kent sa...

Bröllopp är en social konstruktion (med blommor på) som inte är överens med ens biologiska konstruktion.

Sven Wennerström sa...

Må så vara, men det är ganska nice. Både själva bröllopet och att vara gift :-)

Jonas sa...

Vi saknar dig på fejan. Men du slipper blir så här:

http://www.youtube.com/watch?v=J5TI3gzx3JA