onsdag 13 april 2011

Funderingar kring läggdags...

Jag vet inte varför, men det retar mig en smula att gravitationsvågorna (förutsatt att gravitation nu propagerar vågformigt och inte i små lömska StarTrek-kvanta! Jag håller ögona på det här!) förefaller vara vara hastighetsbegränsade till ljusets hastighet. Om nu all massa i Universum påverkar all annan massa i Universum så vill en sömnlös (kan du tro..) del av mig att detta skall ske omedelbart bums, utan fördröjning. Och sen ska jag ta patent på en "gravitofon" för VVLDC (Very Very Long Distance Calls) som funkar genom att man modulerar en stor massa (Silja Serenade, typ) med en annan stor massa (Göran Persson?) för att skapa gravitationsvågor som går att läsa skitfort jättelångt bort. Hmm. Får som sagt sova på saken.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Men lite skoj är det. Betänk till exempel att om solen skulle försvinna sådär från ett ögonblick till ett annat så skulle Jorden, i åtta och en halv minut, fortsätta att röra sig i en bana runt absolut ingenting. Det tycker jag av någon anledning är helt fascinerande.

Rilleman sa...

Skönt med någon som förstår! Tack Morgan! :-)