onsdag 6 april 2011

xkcd rules

De flesta som läser onlineserien xkcd.com inser snabbt att humorn tenderar att beröra områden såsom teknik och vetenskap på en utmanande hög nivå. Det är den hittills enda manifestation av humor som tvingat mig att studera hela Wikipediaartiklar för att förstå poängen. I gengäld har jag sen ofta skrattat hela dagar. Här en länk till bästa exemplet på ovanstående.

Jag nödgas, av en inskränkt och trubbig Värld(!), ofta att smyga med mina egna humoristiska skapelser baserade på ordvitsar, dubbeltydigheter och multilingvistiska korspolineringar. I xkcd har jag en bundsförvant som ger mig styrkan att våga ihärda.

Bevisföremål 1.

En annan av xkcd's stora bedrifter är att få läsaren att känna sig träffad, utpekad och avslöjad som det svagsinta pucko till människa man är.

Bevisföremål 2.

(För övrigt undrar jag efter detta om jag har den mentala styrkan att våga beställa en ny leksak från USA, med allt vad detta innebär i form av ett ständigt behov av att veta vart paketet befinner sig, eller om jag skall fega lite och betala de extra pengarna till en Svensk handlare? :-)

Inga kommentarer: