söndag 31 juli 2011

Päls mellan tänderna

Efter att jag tagit mitt amatörradiocertifikat har jag låtit radiohobbyn ligga i träda ett tag. Jag har inte riktigt vetat hur jag vill ha det och har använt tiden till att läsa på lite om ditt och datt. Som vanligt är när man låter tiden verka för sig så dök det plötsligt upp en Blocketannons på just det jag ville ha. Detta föranledde en resa ner till Jönköpingstrakten och ett möte med en sympatisk radiofrände. Utrustningen var i toppskick, priset var rätt och allt fick naturligtvis plats i Defendern.

Hemfärden blev avgjort lite spännande. På E4:an 30 km norr om Jönköping hinner jag bara precis uppfatta att det faktiskt är ett rådjur som håller på att korsa mittremsan innan det säger "BONK!" i bilen. Jag reflexbromsade så hårt att jag under några meter låste upp framhjulen (ABS... tja, det kommer och går) innan jag lättade av och ställde mig med varningsblinkers på så långt ut jag kunde komma. Reflexvästen åkte på innan jag klev ur och telefonen åkte ner i fickan. Djuret hade landat i diket och en grundlig undersökning visade att Defendern vunnit en förkrossande seger. En inspektion av bilen visade på att det saknades en reg-skylt fram. I övrigt inte en buckla. Uppenbarligen har råbocken tagit mitt i kofångaren, där den är som starkast och där det sitter ett stort jävla galler som skydddar kylaren. Medan jag ringer polisen för att anmäla viltolyckan noterar jag att det droppar något ifrån höger hjulhus. Luktar som vatten, smakar som vatten (jag är väldigt nyfiken) och känns som vatten. Slutsatsen var lika märklig som roande. Bilen har inte bara överlevt krocken oskadd, den har dessutom av smällen valt att öppna en tidigare täppt dräneringsventil till sumpen i bilens friskluftintag... det är detta gamla regnvatten som nu lämnar bilen. Outstanding. Efter att ha märkt ut olycksplatsen med en för ändamålet avsedd pappersremsa blev det raka spåret hem. I morgon ska jag ta en grundligare titt på och under bilen men blir förvånad om jag hittar något.

Defendern är nu döpt i blod (nej, men det låter så coolt) och bär det stolta namnet "Rammbane". ;-)

(För övrigt har jag under resans lopp funderat på Alexander Ryback, även känd som "fiolhoben". I den mån han nu skall förpassas någon annanstans än det mänskliga släktet så tycker jag att han är mindre Hob än vad han är en "felande länk"... )

Inga kommentarer: