lördag 13 oktober 2007

Amerikanska bilar

På väg hem från stan blev jag omkörd av en låg gul sportbil som jag med någon grad av säkerhet identifierade som en Corvette. Jag kan identifiera flygfartyg och andra viktiga saker på enbart ljudet om så behövs, men bilar är inte min kopp te. Hur som helst fick detta möte mig att fundera lite på temat "amerikanska bilar". Jag fick en idé till en ny slogan för det gula mullrande monstret:

"Corvette - när en hel Corv är lite för mycket."

En annan märkligt namngiven amerikansk muskelbil är ju Dodge Viper. Viper betyder huggorm, något som de flesta inte känner allt för varmt för, och Dodge.. betyder inte det "att undvika"?

Nu är det ju inte bara amerikanerna som har märkliga namn på sina bilar, även japanerna gör en del tabbar. Honda Jazz hette t. ex nåt helt annat från början... :-D

1 kommentar:

Markus Reimer sa...

Jo, men så länge du håller dig i din Dodge Viper så kommer du inte i närheten av en huggorm!
Du kan måhända köra över en och annan, men det lär inte störa ens den grövsta fobikern. :)