tisdag 30 oktober 2007

T minus 9

T som i Thai alltså. De sista pusselbitarna faller på plats och nu återstår bara att vänta, fundera, läsa på, välja den ena väskan eller den andra, lära sig lämpliga thailändska svordomar... "Buddha var en slacker med ätstörningar!" har viss potential.



Att resa iväg ett tag känns bra på så många plan. Jag har stelnat i ett mönster jag inte riktigt gillar de senaste åren, och det känns som om delar av den Richard jag trivs med att vara lagts i träda. Det är hög tid att kasta sig ut i en miljö där inget är riktigt bekant så att gamla tankebanor bryts och sinnet befrias från gammalt damm, precis det som händer under den årliga herrseglingen! Det svåra blir sen att bibehålla det sinnestillståndet när jag åker hem igen, ungefär som när man förr eller senare nyktrar till efter seglingen...

Vädret i Bangkok uppges i skrivande stund (23.00 Thai time) vara lätt regn och temperaturen ligger på behagliga 26 grader. Dagtid blir det över 30. När jag tittar ut genom fönstret och ser den kalla vinden svepa runt med höstlöven känns allt plötsligt väldigt bra. November är en bra tid att åka, bra väder och innan julruschen vilket ger billiga hotellpriser.



Jag har, såvitt jag vet och minns, inte flugit charter sedan resan till Spanien 2000. Det skall bli lite roligt att se om det blivit bättre komfort ombord eller om det fortfarande är ett extra tillval att få sitta med rak rygg i stolen. En sak som definitivt kommer att påverka resan är all den kunskap jag inhämtade genom att läsa "Air Babylon". Jag kommer att nogsamt bevaka alla ombord och redan från start inta BARFCON 1. Skulle jag dessutom stöta på moraliskt utmanade flygvärdinnor eller plastförpackade avlidna medresenärer så vet jag hur man hanterar situationen. Eftersom jag ska flyga med Turkish Airlines har jag i förväg lärt mig vad "frökens mustasch ser väldigt fin ut idag" heter på turkiska.

2 kommentarer:

Sven Wennerström sa...

Håll oss underrättade om dina kommande äventyr i Thaailand! När är det du åker?

Rilleman sa...

Jag åker den 8:e, hemma igen första december om allt går som det skall. Får försöka blogga lite intermittent där nere när jag hittar påfartsramper till internet.