söndag 24 augusti 2008

Helgad vare ledigheten

Utom kanske just den här helgledigheten då, eftersom den började med årets första rejäla influensa. I fredags morse trodde jag att tillvaron drog mig i benet men tydligen var det så att jag faktiskt skulle plågas av simultant ryggont, magsjuka och feber. Det tar emot att sjukanmäla sig men i detta fallet var det svårt att hitta ett hållbart alternativ. Jag kom endast med svårighet ur sängen. Kroppen var sådär lagom öm och alla försök att äta och dricka fick grannarna att skriva protestlistor där de "å det skarpaste ålägger Jonsson att sluta hålla brunstiga sjölejon inom fastighetens gränser!"... För att hushålla med energin gick jag i dvala under en filt i sällskap av mitt imunförvar som nu närmast betedde sig som en AIK-klack på repövning. Pang på allt som rör sig!

Lördagen var en seg uplevelse men tusen gånger bättre än fredagen eftersom febern släppt. Matlusten fick liksom luras igång med falska löften om kommande cykelköp. För att få lite frisk luft tog jag en mycket försiktig promenad runt kvarteret och gjorde därmed slut på all tillgänglig energi. Tillbaks till soffan. På kvällen kände jag mig stärkt och kunde fortsätta att snofsa till de lådor jag skaffat på IKEA. Med hjul på och klädda med tyg ser de inte helt dumma ut. Nu återstår bara att klä locken med sittvänligt skumgummi och ett matchande tyg kanibaliserat från ett gammalt överkast. Nästan omedelbart syns en positiv utveckling emedan en stor del lösa prylar hittar sin väg ner i de två lådorna. Vardagsrummet ser mycket trevligare ut.


Idag, söndag, mår jag nästan helt bra. Ryggen är mycket bättre och om jag inte lyfter tungt så kan jag röra mig tämligen fritt. För att blidka min manliga sida (som hittills tjurat över att utsättas för tygval och huvudvärkstabletter och skit..) bytte jag olja i bilen. Oljefiltret i Saaben sitter förbålt illa till och när jag nu för en gångs skull hittat ett bra verktyg (Biltema; 20-322) så krävde den förbannade manicken antingen 1/2-tums fyrkantsskaft eller 22 mm utvändig nyckel, båda två kraftigare doningar än vad jag har i min "lilla låda". Lyckligtvis räddades jag ÄNNU en gång av detta mysterium till hjälpmedel; nämligen hjulmutternyckeln (Biltema, 10-2606)! Jag har tappat räkningen på hur ofta detta har kommit till användning i applikationer skilda från just hjulbyte, men det sviker mig aldrig!

Provturen gick via Tornby för att hitta en duglig duschhylla att ha.. eh.. schampo på. På Ica hittar man ofta märkliga saker, så även denna gång. Det var något med formspråket i den där "badkarskudden" som fångade min uppmärksamhet. Det var som en "störning i kraften".. som om tusen själar samfällt hade vrålat "SVART KLÄTTERREP!!". Det mina ögon först inte kunde greppa fann mina flinka händer desto snabbare och innan jag ens hunnit fatta det stod jag där med ett fast grepp om... kudden.


Till slut lade jag tillbaka den, för det var ju inte en sån hylla jag var ute efter. Just då i alla fall.

1 kommentar: