lördag 30 augusti 2008

Konstigt...

Ibland händer det att jag blir lite överraskad. Det är de där gångerna jag stöter på ett för mig helt nytt koncept eller en helt ny idé. Oftast är det en positiv upplevelse, som t.ex. när jag första gången såg The Matrix. Ibland är det en negativ upplevelse, som när jag ser den yttersta formen av mänsklig dumhet kondenserad i de som trots TOTAL brist på teknisk färdighet envisas med att använda självscanningskassan på Willy's... Idag var det en lite annorlunda upplevelse när jag klev förbi ett skyltfönster på Klostergatan och såg ett i mitt tycke avgjort märkligt artistiskt inslag:

Herr Elggren har uppenbarligen givit sig på att kräva rättigheterna till kombinationen av färgerna gult och svart, och därmed rätten till alla de produkter och sammanhang där denna kombination används. Om detta är smart eller bara helsnurrigt är jag inte kompetent att bedöma, så jag skriver detta på det konstnärliga kontot tills vidare... Tydligt är dock att han var tidigt ute, för "utställningen" daterar tillbaka till 1977 och har har bevisligen hunnit samla på sig en hel del prylar i "i sina färger".



På anslaget på väggen står följande:

I hereby lay
CLAIM
to this symbol, sign, icon, the combination of
Yellow & Black
Wherever it may appear, in this or any other world.
In whatever shape, form, pattern or composition, be it civil or military.
I hereby claim to be it´s originator and owner.
Leif Elggren, Stockholm 1977

1 kommentar:

NLC sa...

Har han snackat med Black Army om det här?