fredag 15 augusti 2008

Saab Survivor!

Följetongen "Finn fem fel" på min bil fortsätter. Vi har nu kommit till felet "urladdat batteri efter att ha stått stilla ett par dagar". Späningen i batteriet är då så låg att jag knappt kan få kontrollamporna att lysa, ännu mindre dra runt en starmotor. Min booster har räddat mig otaliga gånger men det som är ett bekymmer när det är varmt och skönt kan bli ett stort problem på vintern.

I vanlig ordning började jag med att fundera en stund. Tänkbara orsaker är; dålig laddning, fel på själva batteriet eller jordfel/krypströmmar när motorn är avstängd. De två första alternativen gick att kontrollera ganska lätt. Multimetern visade 14V ut från generatorn (som för övrigt fick nya kol i fjol) och efter laddning med extern laddare höll sig spänningen över flera dagar utan avvikelse. Vätskenivån var där den skulle och elektrolytens densitet inom givna parametrar. Återstod alltså att leka kretsteori.

Med batteriet laddat och inkopplat mätte jag först krypströmmen med avstängd (såklart..) motor till ca 100 mA. Värdet var något fluktuerande, vilket känns lite typiskt för en ström som går i t.ex. en vätskehinna e.dyl. Steg två var att försöka isolera vilken del av bilens elsystem det gällde. Detta gjordes genom att dra ut en av de små karamelliknande säkringarna en och en och därefter mäta efter krypström över polerna. Det var svårt att få ett tydligt utslag men förmodligen är det i bakljusen det spökar lite. En vacker dag ska jag skruva bort lyktglasen och kolla om det dryper av fukt i närheten av bromsljus och bakre dimljus.

Tills vidare kopplar jag bort en batteripol när bilen skall stå längre än några timmar, och även om detta är avgjort lite meckigt så funkar det tack vare att bilen saknar avancerad elektronik. En tanke jag haft är att om det inte går att fixa själva problemet istället sätta in en lagom kraftig "huvudströmbrytare" till batteriet. Bara att ha en fet brytare märkt "Main power" är ju värt besväret. :-)

Inga kommentarer: