Få saker har så stor inverkan på vår tillvaro, i tjänsten och utanför, som vår chef. Trots att detta bara är en av runt 7 miljarder människor på vår jord kan han eller hon vara skillnaden mellan lycka och misär, mellan framgång och kaos och för företagets del mellan vinst och förlust. Det är ett stort ansvar och ingalunda någon lätt uppgift. Därför tänker jag sätta några av mina tankar på temat på pränt i förhoppningen att göra saken lite klarare, om så bara för mig själv.
Jag brukar snabbt skilja på begreppen ”chef” och ”ledare” eftersom de beskriver olika saker. En chef är en beteckning på en person som i en hierarkisk struktur blivit tillsatt att styra över en grupp. En ledare är en person med förmågan att få gruppen att följa dennes direktiv. Alla chefer är inte ledare och alla ledare är inte chefer. Alla chefer borde dock sträva efter att bli ledare.
- Engagemang. Chefen med fokus på uppgiften är bättre än en som sysslar med ”annat”.
- Entusiasm. Lyft fram det positiva, skapa en bra anda.
- Handlingskraft. Visa att du kan hantera alla situationer och fatta beslut även i obekväma situationer.
- Etik och rättvisa. Ett dåligt föredöme här kommer snart att leda till fuskande och urholka hela organisationen.
- Tydlighet och organisation. Detta är A och O som chef. Det skall inte finnas några som helst tveksamheter om vem som har vilken ansvarsroll i gruppen och vad allas uppgifter är. När man fattat ett beslut i en fråga får man i bästa fall ändra sig EN gång, sedan har man sått tvivel som tär på förtroendekapitalet.
- Kompromissvilja. Viss flexibilitet är bra så länge det inte övergår till laissez faire.
- Inse sina begränsningar. Alla är inte bra på allt och därför ska alla inte göra allt. En chef kan göra mer skada än nytta genom att lägga sig i sina anställdas arbete.
- Hälsa och fritid. En chef som tar sig tid att motionera skickar signalen till medarbetarna att det är viktigt att hålla sig frisk och att det finns värden utanför arbetet. En chef behöver ha ett genuint intresse i sina underlydandes väl och ve och tydligt förmedla detta.
- Ge möjlighet att påverka den egna situationen. Nöjda anställda tar i större utsträckning ansvar för verksamheten och fixar uppkomna problem.
- Ge möjlighet att säga ifrån utan att det blir total katastrof. Låt ingen bli ”oumbärlig”.
- Låt personalen vara delaktiga i eller åtminstone underrättade om viktiga beslut. Att ha en bred bild av verksamheten ger förståelse för hur ens egen bit passar in.
- Pressa inte in mer arbete än vad resurserna tillåter.
- Ha regelbundna aktiviteter i företagets regi. Gör nåt kul, låt de anställda vara med och organisera.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar