tisdag 21 oktober 2008

Vad gör en bra chef?

Få saker har så stor inverkan på vår tillvaro, i tjänsten och utanför, som vår chef. Trots att detta bara är en av runt 7 miljarder människor på vår jord kan han eller hon vara skillnaden mellan lycka och misär, mellan framgång och kaos och för företagets del mellan vinst och förlust. Det är ett stort ansvar och ingalunda någon lätt uppgift. Därför tänker jag sätta några av mina tankar på temat på pränt i förhoppningen att göra saken lite klarare, om så bara för mig själv.


Jag brukar snabbt skilja på begreppen ”chef” och ”ledare” eftersom de beskriver olika saker. En chef är en beteckning på en person som i en hierarkisk struktur blivit tillsatt att styra över en grupp. En ledare är en person med förmågan att få gruppen att följa dennes direktiv. Alla chefer är inte ledare och alla ledare är inte chefer. Alla chefer borde dock sträva efter att bli ledare.


En chef lever och dör med hur väl gruppen fungerar och gruppen lever och dör med hur väl den lyckas uppfylla sin uppgift. Alltså måste chefens prioritet vara att ge gruppen bästa möjliga förutsättningar att lyckas. Detta börjar på en mycket grundläggande individnivå. Den enskilde individen fungerar bäst när han eller hon känner sig trygg. Denna första uppgift innebär en stor utmaning för en chef då trygghet är kopplat till olika faktorer för olika individer i gruppen.


Första steget i alla kontakter handlar om att inge förtroende, ofta en ganska långsam process. Utifrån detta etableras en bas för kommunikation, något som är essentiellt i alla former av samarbete. Tillit ger vilja till anpassning vilket underlättar alla samarbeten. Förtroende kan kopplas till olika saker, t.ex. erfarenhet och yrkeskunnande, tydlighet, personlig stabilitet och personliga värderingar. En chef leder nämligen alltid genom att vara ett föredöme, bra eller dåligt och vare sig han/hon vill eller inte. En mycket stor del av de signaler en chef sänder till gruppen sker genom det egna agerandet och detta blir snabbt normgivande. Det gäller alltså att vara ett så bra föredöme man bara kan emedan chefen inte kan ställa krav på de anställda som han/hon inte uppfyller själv. Låt mig ge några exempel.


  • Engagemang. Chefen med fokus på uppgiften är bättre än en som sysslar med ”annat”.
  • Entusiasm. Lyft fram det positiva, skapa en bra anda.
  • Handlingskraft. Visa att du kan hantera alla situationer och fatta beslut även i obekväma situationer.
  • Etik och rättvisa. Ett dåligt föredöme här kommer snart att leda till fuskande och urholka hela organisationen.
  • Tydlighet och organisation. Detta är A och O som chef. Det skall inte finnas några som helst tveksamheter om vem som har vilken ansvarsroll i gruppen och vad allas uppgifter är. När man fattat ett beslut i en fråga får man i bästa fall ändra sig EN gång, sedan har man sått tvivel som tär på förtroendekapitalet.
  • Kompromissvilja. Viss flexibilitet är bra så länge det inte övergår till laissez faire.
  • Inse sina begränsningar. Alla är inte bra på allt och därför ska alla inte göra allt. En chef kan göra mer skada än nytta genom att lägga sig i sina anställdas arbete.
  • Hälsa och fritid. En chef som tar sig tid att motionera skickar signalen till medarbetarna att det är viktigt att hålla sig frisk och att det finns värden utanför arbetet. En chef behöver ha ett genuint intresse i sina underlydandes väl och ve och tydligt förmedla detta.


Ibland kan det som vid första anblicken är ett positivt exempel vara raka motsatsen. Ett exempel på detta är chefer som stadigt arbetar övertid. Detta skulle ju kunna tolkas som en beundransvärd hängivenhet men sätter samtidigt en enorm press på resten av personalen att följa exemplet för att inte framstå som ”smitare”. Även i de sällsynta fall där jag upplevt chefer som betraktat sin anställda som inventarier så kommer de inte undan kravet på att även sådana måste underhållas och skötas för att inte slitas ut i förtid och förlora sin funktion. Med tanke på vilken enorm investering det är att ha anställd personal idag är det svårt att förstå att inte alla arbetsgivare ser till att skapa förutsättningar för att hålla personalen i ett tillstånd av trygg produktivitet. Några sådana åtgärder kan vara:


  • Ge möjlighet att påverka den egna situationen. Nöjda anställda tar i större utsträckning ansvar för verksamheten och fixar uppkomna problem.
  • Ge möjlighet att säga ifrån utan att det blir total katastrof. Låt ingen bli ”oumbärlig”.
  • Låt personalen vara delaktiga i eller åtminstone underrättade om viktiga beslut. Att ha en bred bild av verksamheten ger förståelse för hur ens egen bit passar in.
  • Pressa inte in mer arbete än vad resurserna tillåter.
  • Ha regelbundna aktiviteter i företagets regi. Gör nåt kul, låt de anställda vara med och organisera.


Som slutkläm vill jag svara på frågan ”Vad gör en bra chef?”. Svaret blir ”Så lite som möjligt, eftersom hans nöjda anställda gör det medan han tar det lugnt”.

Inga kommentarer: