söndag 4 januari 2009

Virusvarning

Ett av alla fina minnen från ett utmärkt exekverat nyårsfirande är en kopia av en synnerligen virulent stam som bosatt sig i främst huvudets och överkroppens håligheter. Trots att denna främmande hyresgäst bara består av absolut enklaste proteinkod för "multiply!" så leder den just nu på poäng. Med stor framgång och gusto förvandlar den min fina kropp till sånt som går att snörvla ut genom näsan. Alltså; jag är fetsnorig, man, och återstående högre medvetande önskar å kvarvarande y-kromosomers vägar medela att lidandet är stort.

De senaste dagarna har jag utkämpat ett tvåfrontskrig mot temperaturgradienter. Den första gradienten är den mellan en kroppskärna het som en IKEA-reaktor med bortslarvade styrstavar och min hud som pga ett signalsystemfel som skulle göra SJ heder tror att mitt liv nu utspelas i Sibirien. Den andra gradienten är den mellan min feberheta ("men ändå trendigt svala..") hud och temperaturen knappt 10 cm därifrån, utanför vinterjackan när jag släpar mig iväg för att få frisk luft och lite mat. Det är något fundamentalt fel när temperaturskilnaden mellan kroppskärna och omgivning överstiger 50 degC! Jag ska dock inte ge mig på någon längre utläggning om saken emedan jag inte vill bli stämplad som "djupfryst"...

(Förstaplatsen över temperaturgradienter jag ogillar hålls fortfarande av valfri HTCVD-reaktor i termiskt frifall efter att ett strömavbrott stängt såväl styrmekanismer som kylvattenpumpar. Om jag lade in reaktorlarmets pipande som alarmsignal på telefonen så skulle jag troligtvis ligga bara straxt under mach 1 på vägen in i labbet på LiTH innan jag kom på att hela klabbet nu står i Norrköping och att jag inte jobbar där.)

1 kommentar:

Unknown sa...

Ack, jag har råkat ut för exakt detsamma efter sagda nyårsfirande! Men alla verkar ha samma smeta nu, så det är förmodligen moderiktigt.