tisdag 30 december 2008

Lösa funderingar över en bit paj

IKEA's produkter är som Lego var förr; bitarna kan användas till vad helst fantasin kan komma på. Lego, å andra sidan, är idag mer renodlade byggsatser och påminner om barndomens plastmodeller - fast dyrare. Snart kan man lika gärna limma ihop bitarna en gång för alla.

Ikanohuset har stora likheter med en biologisk organism! Folkströmmen är blodomloppet, komplett med små infarkter när de mest korkade bara stannar mitt i vägen för alla andra och butikerna är ekonomiska njurar där människor separeras från sina pengar. Ventilationen tillför nödvändigt syre och försöker hålla temperaturen nere. Under julhandeln hovrar hela bygget på febergränsen. Willy's är och förblir Ikanohusets tjocktarm; nära utgången och fullt med...

Under lunchen, inom synhåll för en massa sminkställ, kunde jag irriterande nog nynna respektive reklamslogan för såväl Maybeline, L'Oreal som MaxFactor! Deras reklamfolk förtjänar tydligen sina pengar så nu måste jag slicka på handtagen till Saabens startbooster för att radera ett par med tjejbaciller smittade minneskluster. Med lite tur kan det dessutom få mig att sluta att konstant nynna refrängen till ABBA's "Lay All Your Love On Me!"... (och JA, jag tror att Amanda Seyfried är lite kär i mig. Tjata inte om det.)

Varför har en hel generation fått lära sig att god hållning (jämte hut och hyfs!) är något valfritt?? På snedslitna skor och med ryggar krökta likt armeringjärnen i ett danskdesignat jävla operahus släpar sig ungdomen runt med mössan inte bara på inomhus (NEJ!) utan dessutom PÅ SNED!!

På tal om skor.. Högklackade skor kräver god teknik hos bäraren för att komma till sin rätt, och då är effekten att jämställa med att briljantslipa en för övrigt felfri diamant. Åtminstone när det gäller kvinnor, men jag dömer ingen... 9 av 10 som slentrianmässigt stolpar runt i skor med klack över 10 mm har inte teknik ens för att se bra ut med fötterna i en bytta cement på havets botten. Licensplikt med krav på årlig förnyelse! Och åldersgräns! En manlig motprestation vore att återuppliva den hedervärda traditionen att då och då putsa våra skor!


På vägen hem måste jag ha hamnat i ett hörn av kvarglömt 80-tal. Oaktat att det idag verkar väldigt otrendigt, ur ett strängt dermatologiskt perspektiv, att skaffa sig konstgjord hudcancer så undrar jag lite över det här med "rör" över huvud taget. Eftersom den gamla hederliga glödlampan verkar vara på väg ut av miljöskäl så kan man väl samtidigt få kräva att lysrörstekniken också ersätts av något lite häftigare? Jag är inte särskilt lockad av solarier men skulle nog tycka att det var lite fräckt med en "UVB-sveplaser" som fräste in brännan en gång för alla!

Inga kommentarer: