söndag 27 september 2009

Bygghöst

Rubriken syftar på byggande av såväl fysik som en del andra småprojekt som ligger i pipelinen.

Hösten är perfekt för att slipa formen till kommande vårsäsongen. När regnet vräker ner ute i mörkret är det perfekt att balansera svårmodet med den stickande känslan av adrenalinraseri på en roddmaskin satt på lite för högt motstånd. Core training, mjölksyratålighet, syreupptagningsförmåga, styrka och kalibrering av smärttåligheten, allt inbakat i ett lagom ambitiöst träningsschema på t.ex. Simhallen. Jag har varit usel på att sköta simträningen under sommaren, men har ju flåsat på desto bättre på inlines istället. Nu får jag nästan lyckohallucinationer när jag tänker på vatten som strömmar förbi medan jag blundar och jagar det perfekta simtaget och alla stackars jävlar som råkar simma framför mig. Fullkontaktcrawl är inte en erkänd olympisk gren men brukar ha fördelen att man snart får en egen bana att simma på. "Näsblod?? - Kom tillbaka när du förlorat minst en TAND bruden!"

Övriga byggprojekt innefattar att eventuellt ta tag i modellflyget igen. Det har bokstavligt talat legat på hyllan under några år, vinden härbärgerar lådvis med "bra-att-ha-prylar" från tidigare modeller. Nu har tekniken utvecklats så långt att en ny generation av eldrivna modeller blivit tillgängliga för de av oss som är säkra nog i vår manlighet att våga avfärda glödstiftsmodellerna som ricinoljekläggiga labila startovilliga fingerbensbrytande nogoodniks. Ladda acken och kör, det känns tilltalande. Är det dåligt väder ute så kan man flyga i en sporthall. Det finns ju helt färdiga modeller att köpa men då jag gillar bygget satsar jag nog på att bygga från ritning. Materialet blir 3- 0ch 6-mm depronplast, tunna cellplastark avsedda för t.ex. golvisolering. I samband med detta har jag funderingar på att måla mina skapelser med en för mig hittills oprövad teknik; airbrushmålning. Det verkar vara en rolig teknik som medför anskaffandet av jättemycket dyr och komplicerad utrustning. Oh joy!

1 kommentar:

Björn sa...

Elflyg is the shit.
Har flugit med Partenavian under sommaren. Det är roligt att lågsniffa med den över sitt eget huvud eftersom att den ser ut som ett trafikflygplan. Lite "sladdrig" i luften kanske. Men är hela planet byggt i frigolit och all vikt koncentrerad i ett ack rakt under vingen så är egenskaperna lite annorlunda än med en tung motor längst fram.