torsdag 3 september 2009

Thunderclouds!

På väg hem från jobbet passerade jag idag Biltema för att köpa en transfusion av några av alla de vätskor mitt Stolta Svensktillverkade Saabskrot så desperat behöver men vägrar behålla. (Jesus på en vattenskoter vad den bilen prövar mitt tålamod ibland!)

Nåväl, efter att ha navigerat tvåhjulingen igenom regnet och trafiken befann jag mig på Biltemaparkeringen. Plötsligt aktiverades en av alla de märkliga mentala subrutiner som man oftast inte är medveten om att de finns, förrän de kickar in. Det är som när kamraten Jonas hör någon säga ordet "bröst" tvärs över en stor bullrig folksamling och plötsligt förvandlas till en flinande falkögd parabolantenn av koncentrerad uppmärksamhet (Jag reagerar likadant, men på ordet "klätterrep". Det är oundvikligt på samma sätt som när familjens hanhund hittar en färsk doftfläck från en löptik och förvandlas till ett frustande nasocentriskt fyrbent jordankare...). Jag hörde ett smällande ljud som jag inte hört på flera år men som på samma sätt var så outplånligt bekant att jag kunde ha känt igen det varsomhelst, närsomhelst. Någonstans i de låga svepande slöjorna av regnmoln närmade sig en Hkp 4. Ljudet av dess dubbla huvudrotorer och det säregna "poppet" som dess långa rotorblad gör när de vispar runt i straxt under ljudhastigheten andas kraft och löften om att någon "tung skit" är på gång. Av den handfull helikoptrar jag kan identifiera på enbart akustisk signatur är detta förmodligen den enklaste.


Att se den stora flygkroppen svepa fram precis i underkant av molnen, troligtvis på väg från Malmen till Saabfältet kändes bra. Åtminstone en sak som är "som det var förr", när allt var enklare, bättre (?). Blir intressant att se om efterföljaren blir något att lyssna på.

(Appropå helikoptrar, jag har i ett svagt ögonblick lovat att återkomma till svaret på frågan VARFÖR helikoptrar flyger, nu verkar vara ett bra tillfälle. Förre kollegan på Okmetic (nuvarande Norstel) och entusiastiske piloten William förklarade det en gång på ett bra sätt:

"Helikoptrar flyger på grund av estetiska snarare än areodynamiska principer. Dom är fruktansvärt FULA! När de sedan dessutom börjar snurra på fläkten på taket ser de så löjliga ut att Jorden blir generad försöker stöta bort dem. Ju mer det snurrar, desto löjligare och följaktligen desto högre flyghöjd. Så är det..")

2 kommentarer:

Unknown sa...

Om du någonsin hamnar i en HKP 14, när de nu kommer levereras, och då får möjligheten att peta lite på dess knappar, lova mig då en sak. Tryck igång det taktiska systemet, välj en flygplats och en bana, och titta på listan över dess landningshjälpmedel. Titta lite på dess charts för inflygning och landning. Då kan jag faktiskt känna att jag gjorde lite nytta i det där projektet.

Jonas sa...

Hörde jag bröst?