söndag 6 september 2009

Mer örongodis!

Nyss hemkommen från en sedan länge uppskjuten arbetshelg hos Mor i Västergötland. Ett överdåd av god mat har kompenserats med hårt arbete och gården är nu rustad inför vintersäsongen. Gräs är trimmat, stolpar staplade, katterna skodda och klorna klippta på hästarna. Samtliga djur har försökt bita mig. Under söndagen inspekterade jag även sötvattenshavet nere vid stranden och det befanns blött nog, förmodligen pga det myckna regnandet. En sexuellt förvirrad älg ("tjurig" älgko.. liksom). Noll bäver.

Då Mor bor i direkt anslutning till flygflottiljen F7 avbröts mitt idoga arbete under lördagen av ytterligare ett av dessa intressanta och svårbestämda ljud. "Jetturbin.. högt skärande ljud, äldre modell... centrifugalkompressor?... ingen direkt övergång till mullrande i slutet av uppspoolningen.. hmm... har dom en Tunnan här nere?" Ja, ungefär så gick tankarna medan jag spanade bort mot flottiljens område bakom skogen. Ett duktigt väsen gjorde snart klart att något inlett en start och inom kort steg en mycket distinkt grå silhuett över den Västgötska slättmarken. Då återstående flygtidsuttag på dessa veteraner är ganska begränsat antar jag att det var dags för ännu en uppskattad uppvisning i någon närliggande del av riket.


Flygvapnets veteranflygdivision är baserade på just F7 och håller förutom en J29 Tunnan bland annat även en 32 Lansen och en J34 Hawker Hunter i flygande skick. Yttermera hade jag nöjet att se en liten gul SK50 starta, ett plan jag själv flugit med några gånger som liten. (Klippet är från "Gula Divisionen", 1954.)

Medan jag ändå håller på och härjar bland gamla minnen vill jag passa på att tipsa alla flyg- och allmänt teknikintresserade om Svedinos Bil- och Flygmuseum mellan Falkenberg och Halmstad. Ett underbart ställe att trilla in på om man har vägarna förbi.

Slutligen ett klipp till från förr. Ibland får jag känslan av att helt enkelt vara född en sådär 20-30 år för sent.. :-D

Inga kommentarer: