måndag 7 september 2009

Hjulstrul

Dagen har tillbringats med att rulla runt på diverse ordentligt imponerande fordon, som i helt olika grad befunnit sig i sin rätta miljö. Då jag är dimensionerad som en uppkäftig sparris brukar det mesta jag kör runt i tendera att vara tyngre än vad jag är men idag har jag tagit till ordentligt!


Volvo L70d, ca 11000 kg. Stor gul hjullastare som går i uthyrningstrafik nere på firman. Ett midjestyrt monster att manövrera och det är mer än en gång jag fått betvinga tanken att "gena" över Saaben bara för att se hur mycket den går att komprimera. I min truckutbildning ingår tillstånd att manövrera hjullastare för godshantering (alltså som truck, till skillnad från t.ex. entreprenadarbete) och oftast gäller det enkla saker som att köra den mellan tankning och tvätthallen. Jag har ännu inte kläm på alla funktionerna och det känns som att styra en pansarkryssare uppifrån den upphöja förarplatsen.

Dagens andra utmaning var också av gigantiska proportioner och dessutom ganska allvarlig. Jag och kollegan fick i uppgift att försöka köra en av firmans större (och framförallt TYNGRE) liftar uppför en grässlänt så att kunden kunde ta den i bruk. En JLG 800AJ väger in på straxt över 15000 kg och ger en "bekväm" arbetshöjd på ca 26 meter. Det är den tredje tyngsta lift jag någonsin kört (efter JLG 120 HX och Grove MZ90, min kära "pansargiraff" :-) och den har en förmåga att få en att koncentrera sig på uppgiften. Dagens arbete började lagom muntert med konstaterandet att liften till att börja med stod uppställd på en mjuk gräsyta en dryg halvmeter ifrån en djup och brant bäckravin.


Inledande försök att med 4WD köra liften ut på den närliggande cykelvägen resulterade enbart i att liften tuggade i sidled åt fel håll och plöjde djupa fåror i underlaget. Att ställa ett slikt fordon på ett så löst underlag är sådant man garanterat blir skjuten för i krig och ibland i Skäggetorp. Eftersom varken jag eller kollegan hade den minsta lust att ringa chefen och berätta hur det låter när 15 ton lift rullar ett varv avbröt vi våra försök för att inte förvärra situationen. Vi enades om att det bästa vore att koppla lämpligt dragfordon i liften och att sedan med en avsevärt större nivå av upplevd säkerhet ta upp den på fast mark. Innan detta helt klart kommunicerats till alla berörda parter hade vi hunnit få hjälp att både gräva ner och ytterligare lateralförflytta liften mot ravinen. Varför är världens alla riktiga förståsigpåare så tysta och försynta och de andra så högljudda...

5 kommentarer:

Jonas sa...

Åhh, du måste vara världens lyckligaste människa som får köra alla dessa roliga maskiner.

Jonas sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Jonas sa...

Blev visst en dubbelpost.

Björn sa...

Jag är så otroligt glad att inläggen kommer tätare nu!

Tack för helikopterfilmen!

Kent sa...

Manlig, manligt! Själv jobbar" man med powerpoint :P