onsdag 7 oktober 2009

Flyg som fan just nu!

Först ut ett stort grattis till Sven som framgångsrikt avlagt prov för privatpilotlicens! Snyggt jobbat! Att flyga är att leva så.. ja må du leva!

Härom veckan hade jag en rent flygreligiös upplevelse. Jag åkte och hämtade en högtryckstvätt utanför Åtvidaberg och passerade då både på ut- och hemvägen stadens stolthet, SAAB-fältet. På utvägen får jag uppleva ett Gripen som startar med sådan exakt timing att det passerar precis över mig och ger mig en fantastisk utsikt när den drar på och tar höjd. Mäktigt!


På hemvägen hade jag lite ökat fokus på luftrummet ovanför SAAB och såg därför på riktigt långt håll en sakta kurvande sillhuet. Hmm.. för långt för att identifiera, definitivt ett propellerplan... JO! Det ÄR ett SAAB B17! Detta mäktiga plan som låter som ett plan ska göra och som ofta nästan fått mig att trilla av fasader och hustak då det flugit över staden. Uppenbarligen övades touch-and-go för Blå Johan for omkring som ett ystert höstlöv; upp och ner igen med de stora landställskåporna/dykbromsarna utfällda. Genom den stora flyggudens försyn lyckads jag inte bara låta bli att köra bilen av vägen när vägen svängde och jag tittade på flygplan, jag lyckades också placera mig precis vid banänden när den gamla störtbombaren gjorde sin final, landning och ytterligare ett pådrag. Världens absolut coolaste hiss! Naturligtvis körde jag då med alla bilens rutor nedvevade för att höra motorljudet och skulle även ha tryckt ut huvudet likt en fartglad familjehund om bara detta varit möjligt utan att tappa kontakten med gaspedalen... Jävla Ford som inte sätter in styrautomat i bilarna!


Under de senaste dagarna har det blåst rätt bra och jag har haft uppdrag som fört mig till Lambohov. Rådande vindriktning har gjort att jag fått se ankommande SK60 i en mängd som påminner om min barndoms dagar. Yttermera har jag förundrats över den stora aktiviteten med Hkp 15, förmodligen pågpår just nu TIS (TypInflygningsSkede) på modellen. Det är rätt fräckt att se en rote komma morrande, helikoptern har ju (relativt sett, alla helikoptrar är fula i grunden..) ett visst mått av appeal om man har snälla ögon. "Grey is the new green.." liksom. Det märks att den är några generationer nyare än sina föregångare. Jag kan dock inte riktigt förlika mig med avsaknaden av fenestronrotor, det skulle i mina ögon (och öron) fullända intrycket.

4 kommentarer:

Sven Wennerström sa...

Tack så mycket!

Unknown sa...

Men hörrödu. Är det inte en HKP 15 du visar på bild där? Och är det inte de som de flyger som värst med nu? HKP 14 är en betydligt mjölkpaketigare klump, med den svensk-finska kupén och allting.

NLC sa...

Dä ä dä där ljudet av jaktflyg som saknas här nere i Skåneland. Kanske dags att visa dansken var skåpet ska stå?

Lennart sa...

Kul att se "Blå Johan" igen, även om det nu är på film.
När jag var liten (mindre) var den gul och bogserade mål på Visby airport.
Vi knattar fick springa ut å släpa hem bogsermålet som Birgit Thuring släppte väl ute på gräsfältet.
Men det fanns en annan pilot som med en låg låg sväng släppte målet så att hela kalaset rullade av sig självt nästan in i hangaren. Jag tror att han hette Ene. Han ägde vår beundran!