söndag 25 oktober 2009

Utflykt & verklighetsflykt

Nyss hemkommen från ett besök hos morföräldrarna i Säter. Saaben matades med 95 oktan och gick riktigt bra på sina "miljöanpassade nästan dubbfria dubbdäck". Precis under 0,86 liter per mil med lite blyfot indikerar åtminstone ingen drastisk försämring. Till och med kupéfläkten ville vara med på ett hörn och gnisslade muntert. Vindrutetorkarna.. ja dom gjorde sitt bästa i alla fall.

Helgen har gått i informationsteknikens tecken. Avsikten med resan var, förutom att låta mormor göda mig under avslappnade former, att hjälpa morföräldrarna att få igång ett fungerande mobilt bredband och därtill kopplad tillgång till internet, webbtjänster, epost och hela resten. Från början var uppgiften även att hjälpa dem välja en lämplig laptop som bas men efter nästan en hel sekunds eftertanke valde jag att istället överlåta min gamla men fullt fungerande Dell Inspiron 82oo som mest tjänstgjort som soffdator och reserv. Den är från 2003 och köptes under tiden på Okmetic. Motivet är inte enbart altruistiskt emedan jag hellre ser att de ringer och har tusen frågor om ett system jag känner till, när de väl kommit så långt att de vågar trycka på någon knapp och därmed genererar en läskig respons av någon sort. Burken levererades med XP och ett fåtal program som de kan tänkas vilja använda. "Less is more", Keep it simple, Stupid!", "DATA - Dubbelt Arbete Till Alla".. ja ni fattar.

Eftersom jag var helt dödligt trött i fredags var det uteslutet att köra till Säter efter jobbet, jag sov gott och körde upp på lördag förmiddag varefter det sörplades kaffe och åktes till "staden". Efter lite snokande och konfererande i butiken föll valet på Tele2 som bredbandsoperatör. Tyvärr hade Elgiganten i Borlänge ännu på söndagen inte rapporterat in försäljningen av abonnemanget till Tele2 varför det inte medgavs nätaccess. Riktigt dåligt. Jag tog dock alla uppgifter innan jag åkte hem och kan förmodligen stridsleda gamlingarna via telefon. När jag inte lekt data har jag installerat en 19" Toshiba LCD-TV i köket, komplett m digitalbox (Morfar strålade som ett gaydisco i morse när han kunde se jättekrokodiler äta folk till frukost. Morfars frukost alltså, krokodilen åt folk till varje mål..), och monterat bort/burit ut en dörr som tydligen ådragit sig mormors missnöje.

För övrigt har jag under resan provat Google Maps förmåga att via telefonen vägleda bilister och funnit den tillräcklig om än hästlängder ifrån Turn-By-Turnkapaciteten hos en riktig bilnavigator. En lagom utzoomad skala gav dock adekvat förvarning om kommande brytpunkter och lämpliga raktsträckor för omkörning etc. Datatrafiken under ca 8 timmars total körning uppmättes inte men förefaller inte vara skäl för fiskal panik emedan jag har ett flatrateabbonnemang upp till 0,5 Gb per månad.

Telefonen är numera konfigurerad för åtkomst till Gmail från både Googles egen app och från den inbyggda mailklienten (reserv, Google-appen verkar inte kunna skicka bilagor (?)). GPS:en vägleder antingen via Google Maps eller via Nokias inbyggda kartdatabas. Kalendern synkar mot Google. Topgun finns till efterfesten, Periodiska systemet ligger som snabbval och Nokias Handwriting Calculator är en källa till alla sorters mattematiska muntrationer. Moderna telefoners släktskap med datorerna märks bäst i den tid det tar att sätta sig in i alla funktioner och att göra alla personliga inställningar. Min inre nörd är numera välmatad och lycklig.

På vägen hem funderade jag lite. Stiger blodalkoholhalten automatiskt på en utkastad höna? Jag menar; den är ju faktiskt redlös och... :-P

3 kommentarer:

Markus Reimer sa...

Såg just dethär och kom av någon osökt orsak att tänka på dig som den enda person galen nog att lägga €720 på en cykel-väska... :)
http://pryl.feber.se/art/167628/resvska_fr_cykeln/

Rilleman sa...

Väskan var riktigt fin men det som fick pulsen att gå upp var faktiskt hjulen på bilden... Yummie! Vilhavillhavillha!

Markus Reimer sa...

Låt mig gissa:
De får väskan att framstå som riktigt billig? :)