måndag 5 oktober 2009

Uthyrd, inhyrd och slutkörd

Idag har jag varit uthyrd åt min gamla arbetsgivare. Uppgiften var att montera och dokumentera ett av de projekt jag var inblandad i under min tid på företaget. Det har varit ett i alla avseenden lagom hårt jobb emedan jag är rätt öm i kroppen efter helgens (pr)övningar.


Barnpoolen är egentligen en portabel kassun, en pressenningsbaserad miljöinneslutning i vilken man kan ställa t.ex. en transformator. Om det läcker så stannar oljan i kassunen tills man kan göra nåt vettigt åt saken. Produkten gör det möjligt att snabbt och/eller under kortare tid (<2 år) ställa upp en trafo utan att behöva ställa upp dyra betongfundament. Övriga användningsområden jag haft i åtanke är generell vätskebehållare (18 kubik) samt som inneslutning vid sanering av fordon eller annat där man vill ha koll på spillvattnet. Jag har designat bassängen så att valfri sida går att vika ner för att kunna köra in gods när lyftmöjlighet saknas. Gigant Miljöteknik i Västervik har tillverkat prototypen på bilden nästan rakt av utifrån mina skisser.

Ramverket är i dagsläget lättmetallelement från Jokab Safety, avsett för att bygga t.ex. staket och inhägnader i verkstadsmiljö. Detta eftersom tillverkaren redan hade tillgång till materialet. Det ser snyggt ut men är förbannat pilligt att montera med alla små skruvar och jag är tveksam till dess väderbeständighet i långa loppet. Galvat, aluminium, mässing och rostfritt... nåt lär ju oxidera när Ruhr-regnet faller. När vi satte upp det förra gången tidigt i våras blev nedmonteringen helt omöjlig av en så enkel sak som is i huvudet på insexskruvarna, så att nyckeln inte passade. Mina önskemål (ingick i originalkonceptet btw) om att förenkla, använda galvade rör, en femtedel så många delar och lösningar med tappar/hål och sprintar som en trött och frusen människa i vinterhandskar kan montera i sömnen har hittills inte fallit någon på läppen. Efter att ha arbetat med diverse krångliga saker i eländiga klimat är jag numera benägen att designa allt med utgångspunkt ifrån ett Sovjetisk järnspett; inga rörliga delar och är du korkad nog att vända det åt fel håll så får du ändå ett hål av något slag...

Det var trevligt att träffa på gamla kollegor, att se att det mesta är sig likt och kanske trevligast av allt att det inte var jag som packade bilen för att åka och göra ett jobb i Östersund.

Inga kommentarer: