söndag 13 december 2009

Vaccinera mera!

Jag har inte gjort mig någon brådska med att vaccinera mig mot baconsnuva, fläskpest eller vad nu det senaste uttrycket för N1H1-influensan är. Med lite tur hinner jag få det gjort precis innan jul.

Jag räds inte varken vaccin eller influensan nåt nämnvärt, jag har överlevt sånt tidigare. Det finns större problem att ta itu med.

I morse gjorde jag, likt många andra äldre och därför patologiskt morgonpigga män, misstaget att kliva ur sängen för att åse det statliga Luciafirandet ifrån Växjö. Det är säkert Luthers fel men Lucia skall firas medan sömnen fortfarande ligger som en intrakraniell Lützendimma över medvetandet och kaffet fortfarande befinner sig på väg ner i kannan. Jag noterade förnöjt alla pigga unga människor som sjöng vackert och sprött i kören. Sedan slog det visst ner en vätebomb i Växjö och jag dumstirrade rakt in i ljuset likt ett rådjur mot en dubbel uppsättning 100W Hella Rallye.

Årets lucia är det sötaste jag sett, no holds barred. Jag kapitulerade inför gubbsjukans välmenande men avgjort tragiska åtrå fortare än det tar Italien att byta sida i ett krig. Jag har inte sett sådan fulländning sedan jag råkade zappa mig in i Finnkampen och damernas höjdhopp. När speakern meddelade att "..Hanna Mikkonen är fortfarande felfri" så nickade jag bara dumlyckligt instämmande utan att ha en aning om hur hon låg till i hoppningen.

Om jag ändå skall vaccineras mot "the pork plague" kan jag förhoppningsvis passa på att få nåt mot gubbsjuka, UAS (Ukulele Aquisition Syndrome) och kolfiberfrossa på samma gång.

(hmm.. undrar hur en ukulele i kolfiber skulle låta?)

2 kommentarer:

Kent sa...

Ja vi har ju äntligen nått en ålder där vi kan kallas gubbsjuka, men jag undrar vad det heter innan?

Vaccinera sig ska man visst göra för att minska spridningen, det är där sammhällsekonomin ligger, inte i att den enskilda inte blir sjuk utan i att den enskilda inte blir smittspridare.

Rilleman sa...

Lycka kallades det väl?

Du har säkert rätt i ett epidemiologiskt perspektiv, det är samhällsekonomiskt galet att se samhället som en bunt enskilda. "We are Borg, resistance is pricey.."