söndag 12 september 2010

Ain't that a kick(-off) in the head?

Nyss hemkommen ifrån Växjö där vi har varit på kick-off med firman. Gott sällskap, god mat och viktig information har laddat mina batterier. Lördagens förbrödrande aktivitet var förlagd till Uråsa flygfält utanför Växjö där Motorevent håller till. Diverse misshandlade och stympade fordon manövrerades runt, och ibland över.. koner och hinder på tid. Det var lika roligt som knepigt. Höjdpunkten för de flesta av oss var de varv vi körde på folkracebanan i gamla Volvo 240:s. Jag har en minneslucka från min egen körning men från åskådarplats uppges det ha reagerats med förvåning, klentrogenhet över vem det egentligen var bakom ratten och därefter vilt jubel. Jag offrade måhända det perfekta vägvalet men hade i gengäld fina uppställ igenom kurvorna. Hörntänderna kändes angenämt vassa när jag klev ur bilen. Jag får ett fyrpunktsbälte att se bra ut. :-)

Kvällens middag intogs på hotellet vilket gav en tacksam närhet till kudden när ögonlocken väl började fladdra framåt sena kvällen. Starkare krafter än jag drog ut på stan istället och satt blekt och modlöst och stirrade på övriga som avnjöt den utsökta hotellfrukosten i morse. Största värdet av sammankomsten var att få träffa kollegorna på de andra depåerna och att med dessa få utbyta erfarenheter och uppfattningar om läget. Det råder stor spridning på hur depåerna arbetar i de flesta dimensioner men det fanns ändå ett stort antal beröringspunkter där de flesta har samma uppfattning. Intressant och lovande inför framtiden. Vi har en del att lära av varandra.

Viktiga frågor ställdes uppåt och slutsatser drogs utifrån det som fick gälla för svar. Det är i enkla ordalag "snafu" fast med något mindre bokstäver än tidigare. Saker är på väg åt ungefärligen rätt håll men på sicksack-kurs och inte så fort som jag skulle önska. För övrigt; årets listetta bland konsultfloskler är "struktur". Det är teh shit 2010 och exakt ingen (jag räknade) missade att använda ordet. Alltså har vi förmodligen betalat nån en fruktansvärd massa pengar för att berätta för oss att vi har dålig ordning, att vi är odisciplinerade och helt generellt "spelar pojkfotboll" i verksamheten (alla springer på bollen, inget riktigt organiserat passningsspel mot mål, du fattar..). Den lilla biten info kunde vem som helst ute i frontlinjen ha donerat helt gratis. För egen del anser jag att det är bättre att tydligt styra saker genom att stå vid en stor ratt, som på ett skepp, än att från avstånd hålla på att dra i en massa trådar som på en dockteater. När dockorna får nog skaffar dockorna en sax.

1 kommentar:

AC sa...

De får gärna betala mig massor av pengar istället för de där konsultfirmorna!

Vilket kommer till min egentliga fråga: du nämde på De Klomp att jag skulle höra av mig om vi behövde hyra saker för renovering av huset. Just nu så suktar jag efter något som kan skyffla bort de ohemula mängder grus som föregående ägare hällde på. Tips?

(Om du föredrar mail för svar så nås jag på anncatrine på googles mail).