tisdag 29 mars 2011

Tillvarons olidliga sinne för humor. Och mer nördigheter!

Dagens produktion:

"Vad för maskin är det mest troligt att en kund med sömnsvårigheter skulle hyra?"

Kantslip.

Denna lilla muntration (efter stegvisa förklaringar av själva poängen..) föranledde topografiska förändringar i kollegornas ansikten som skulle ha kunnat förklaras av att ett litet svart hål byggt bo mellan deras ögonbryn. Ibland känner jag mig väldigt ensam på min arbetsplats...

Efter att ha styrt lite med den licensfria 27-Mhz komradion jag köpte för att ha i bilen har jag blivit mer intresserad av detta med radiokommunikation. Det verkar vara en kul hobby som kombinerar gammal teknikhistoria med senaste utvecklingen, som läner sig till goda ursäkter att plugga in lödkolven och som för en relativt billig penning ger möjlighet att nå människor som trodde att de var säkra pga avståndet. Jag kommer under de kommande två helgerna att i lokala klubbens regi försöka uppfylla kravet för ett amatörradiocertifikat (egen anropssignal och allt). Därefter finns inget tydligt slut på allt roligt man får bygga. :-) Min kropp är 35 år gammal, men i skallen har jag en ung pojkes nyfikenhet i en gammal mans begreppsvärld!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Med det upplägget hade jag väntat mig något mer filosofiskt. Något om "das Slip an sich", eller "slipa bara så att ditt slipande kunde upphöjas till allmän byggnorm", eller nåt.

Lennart sa...

I alla fall bättre än:
"trestegs bock"