torsdag 5 maj 2011

Mitt hjärta slår kolvslag!

Igår var jag på "Motorhistorisk show" på Flygvapenmuséum där Per Gillbrand förevisade sina modellmotorer och föreläste om signifikanta steg i (främst) kolvmotorns utveckling sedan begynnelsen.


Vi fick se, höra, och dofta (!) modellexempel från Bröderna Wrights "Flyer", via Husqvarnas legendariska MC-motor till en "omöjlig" kopia av v16-motorn som driver Bugatti Weyron. Samtliga startade snällt och rev upp massiva applåder. Gillbrand själv är minst lika kul att lyssna på som hans motorer. Enorm kunskap lagrades med festliga anekdoter från hans långa karriär och toppades med en humor som man nog måste vara Västgöte för att till fullo uppskatta. Jag skrattade så jag blev blöt i ögat.

Då ett flertal vänner inte kunde närvara tog jag med mig kameran och förevigade eventet. Jag valde medvetet att inte spela in när man som avslutning tände upp den bänkade Rolls Royce Merlin-motorn... dels ville jag njuta av ljudet utan att störas av en kamera och dels är det en upplevelse som inte kan förmedlas. Den måste upplevas. Några bilder från kvällen ligger på webben.

Inga kommentarer: