söndag 15 maj 2011

Produktiv söndag

Ända sedan jag köpte Defendern har jag haft en diger lista med saker som skall fixas, lagas eller bara ses över. Idag kunde jag bocka av ytterligare två punkter. Den enastående stryktåliga sopsäck som under vintersäsongen tjänat som substitut för ena sidorutan på flakkåpan har nu pensionerats. Jag har utifrån gummilist på löpmeter och en knappt halv kvadratmeter plexi förfärdigat och monterat en ny ruta. I processen ingick att tillverka en del improviserade verktyg som skulle imponerat på vem som helst med motsatta tummar. Det krävdes en grovmåttning och en finjustering innan allt satt som en smäck, vilket under omständigheterna räknas som en framgång. Att såga plexi med sticksåg är kul. Jag fick blodad hand... tand! Tack till Ryds Glas, Tannefors Glas, Festool och folket som fyller på våra förbandslådor. ;-)


Jag håller det inte för direkt svårt att trycka in ena eller andra plastrutan om man nu vill ha nåt på flaket men eftersom båda T-handtagen som satt på bakluckan var helt upprostade och inte längre gick att låsa alls så pratade jag med de trevliga människorna på Tryggve Olson Normdetaljer AB och fick två nya handtag hemskickade både fort och till ett bra pris. Hyvens! T-handtag är vid första anblicken mycket enkla prylar, men det är ju månraketer också. Det tog minst fyra försök för mycket att få allt på plats på rätt sätt varav två försök saboterades av att den fjäderbelastade mekanismen sköt ut sig och spred sig över rummet. Att samtidigt visuellt och akustiskt försöka bestämma vart alla delar landat i verkstan är en uppgift som kräver ögon som en örn och öron som en fladdermus, men efter en del snokande och svärande fick jag ihop det. Viss tillpassning krävdes och effektuerades medelst vinkelslip och stor hammare.


Efter en snabb tvätt ser bilen finare ut än någonsin och är redo för nästa etapp oljebyten och kanske lite fin solskyddsfilm på nya rutan. Extraljus, komradioantenn och en extern anslutning till batteriet står också på listan.

Inga kommentarer: