torsdag 13 mars 2008

En fråga om perspektiv

Under dagens tur ner på stan hamnade jag på Åhlens. Jag botaniserade lite bland deras billiga filmer utan att hitta något jag behöver. När jag precis vänt för att gå och äta lunch såg jag något i ögonvrån som triggade en kraftig respons. På golvet i en av gångarna mellan DVD-hyllorna stod en ensam väska.

Det är förmodligen ett dåligt betyg på vår omvärld och ett gott betyg på mitt säkerhetsmedvetande, men min första tanke var faktiskt att en ensam väska helt utan uppenbar ägare i närheten kan innebära en risk. Jag har länge haft uppfattningen att det bara är en tidsfråga innan vi ser första terrordådet i Sverige. En närmare titt visade att väskan utgjorde förpackningen till hela samlingen av Astid Lindgren-filmer och kostade 2990 kr. Fyndigt. Jag funderade på om det kunde tänkas att även andra människor i den här situationen har starkare associationer till Osama Bin Ladin än till Pippi Långstump men valde att släppa den tanken och gå på lunch istället. Jag tog rulltrappan ner till entrén, bara för att inse att tillvaron just tagit en poäng på min bekostnad... De som varit på Åhlens i Linköping vet redan vad som finns precis nedanför rulltrappan. För er övriga bifogas en bild.

3 kommentarer:

NLC sa...

ajajajaj, livet kan vara bra ironiskt ibland!

Lennart sa...

Erente dags å updatera flygfilmsrecensionerna snart ?
Var/hur hamnar "FLYBOYS" tex
/L

Rilleman sa...

Hej Lennart! Återkommer i frågan när jag besett och bedömt spektaklet.