söndag 28 mars 2010

NEIN eleven!

Gränsen mellan det sannolika, det osannolika och det rent otroliga har en förmåga att utmana ens tro på det här med mattematik. Till syvende och sist lär det ändå handla om en analogi till "oändligt-många-apor-på-oändligt-många-skrivmaskiner-teorin" eftersom det hela tiden händer väldigt många saker hela tiden i universum, och det är ofrånkomligt att likheter uppstår. Särskilt om man sen applicerar ett, i förhållande till Universums totala informationsinnehåll, snävt subjektivt perspektiv på den av individen observerade informationsmängden kopplat med människans naturliga strävan efter att förenkla sitt liv genom att hitta (på) samband så är det kanske inte så konstigt att det uppstår skenbara avvikelser i normalfördelningen.


Ovanstående röriga retorik är sprungen ur dagens uppskakande aha-upplevelse. De som var med minns säkert den 11:e september 2001 och attacken på World Trade Center i NYC, USA. En omskakande händelse på global skala som satt djupa spår. Är det någon som sedan drar sig till minnes mordet på utrikesminister Anna lind år 2003 så kommer ni säkert ihåg att hon avled den 11:e september. Jag minns att jag redan då funderade mycket på sannolikheten i att två större tragedier inträffar på samma datum. Saken föll i glömska, livet gick vidare. Tills idag.


I en av alla dessa riktnummerorienterade gratisblaskor fulla med vimmelbilder på fån och fän, frisörannonser och värdelösa lokalreportage hittade jag en notis om Svenska Formel 1-framgångar genom tiderna. Första namnet jag öht kände igen var Ronnie Peterson, en man vars namn under min tidiga uppväxt var synonymt med att köra bil fort som fan. Under min något senare och mer teknikorienterade uppväxt fascinerades jag av designen på de bilar han körde, främst Tyrell P34 med sin dubbla uppsättning framhjul. Mina nyvaxade mustacher (jodå, det tar sig..) darrade till och spretade av förvåning när jag läste att Peterson avled till följd av de skador han ådrog sig i kraschen på Monza dagen innan ...den 11 september 1978.


Innan jag kastade mig över uppgiften att skriva ett öppet brev till Världens almanacksförlag om vikten av att helt stryka/ersätta den 11:e september i framtida utgåvor för att bespara mänskligheten ytterligare lidande kände jag min manad att ta reda på vad övrigt som hänt sagda datum under den nedtecknade historien. Som alltid är Wikipedia en källa till information, låt vara i en lightvariant. Blotta mängden av händelser var nog för att få mig att komma av mig och jag har nu intagit en "stillsamt fortifierad attityd" till fenomenet i fråga. I vanlig ordning betyder detta att jag gått i ställning bakom sandsäckarna under uppvisande av "tjänstemin 1; Barsk" tills det känns bra igen. Jag kommer dock under framtida 11:e september ALDRIG att underskrida DEFCON 1 (Definitely Extensive Friggin' CONspiracy) ! Foliehatt PÅ, medborgare, och låt dom inte ta dig!

1 kommentar:

Kent sa...

Det är ju väldigt praktiskt att ha alla tokerier samma dag som också är telefonnumret man ska ringa 911.

Jag undrar vad marknaden är för foliehattar? Vore ju kul att börja sälja sånna bara för att det går :D