tisdag 9 mars 2010

Försvara försvaret!

Med nuvarande besparingshysteri är det förmodligen en rimlig tanke att helt lägga ner utbildningen på dyra handeldvapen, som ändå inte passar för framtidens uppgifter. Det enda framtidens Försvarsmakt kommer att få råd att skjuta på är ju investeringar.

Att det här lustmordet på landets försvarsförmåga tillåts fortgå beror förmodligen på att ingen i modern tid faktiskt provat att se hur bra den egentligen är. Jag säger inte att jag önskar mig ett krig men vafan.. upp till bevis! Jag vill se hur tre flygflottiljer klar att täcka upp landet. Jag vill se om vi har luftförsvar nog för att tackla de obligatoriska svärmarna av kryssningsrobotar som inlett varenda större konflikt de senaste 20 åren. Jag vill se tunga helikoptrar transportera ut trupp och ta hem skadade. Jag vill se Stealthkorvetter försvara sig mot inkommande sjömålsrobotar och mot sjöminor. Visa mig artilleripjäser som åtminstone ser till att en landstigande fiende inte dricker kaffe medan han/hon lufsar iland... Tro mig listan är lång och jag anser att bevisbördan ligger på de politiker som skapat dagens Försvarsmakt. "Mindre men vassare", det passar bättre på nålen vi lär få använda för att sy ihop revorna i flaggan med än på en Försvarsmakt värd namnet. Nu närmar vi oss en "kejsarens-nya-kläder-upplösning" där någon till slut inte kan hålla masken och avslöjar att vi inte KAN försvara landet med nuvarande upplägg. Frågan är vad som händer sen.

Om jag inte var så förbannad skulle jag troligen tjuta av skratt åt faktumet att förmågan att försvara Afghanistan, Kongo eller Adenviken är så god samtidigt som en stor del av den Svenska nationen i bästa fall är försvarad av ouppfostrade och allmänt bjäbbande byrackor som pga total inavel inte längre kan skita normalt utan att ett öga poppar ut, mygg och gatstenskastande fjortisar som är arga på allt som någon annan kom på först. Det är min övertygelse att inte en jävel skulle ha brytt sig om någon påpekat att "Ryssen kommer över sjön" så länge bara tågen gått enligt tabell och man fortfarande kunnat sedera verklighetsuppfattningen med den fördummande dagliga dosen bildskärmsförmedlade 30-minuterssuggestioner att "allt är som vanligt och studiopubliken skrattar glatt".

Jag är inte perfekt, har gjort en del dumheter i mina dar.. men OM det är sant att "vi har det samhälle vi förtjänar" så finns det en hel del av er där ute som har en del RIKTIGT PUCKADE SAKER på ert samvete som ni inte berättat om! (??)

4 kommentarer:

Kent sa...

Å snart är det val till råga på allt...

Undrar om miljöpartiets förslag om nedlagdt millitärt försvar, ersatt med miljösoldater som ska slåss för miljön fortfarande är en målsättning?

Kent sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Jonas sa...

"Militärens uppgift ska vara att delta i internationell krishantering. på FN:s mandat, för att möjliggöra humanitär nödhjälp i konfliktområden och skilja stridande parter för att möjliggöra fred. På sikt vill vi avskaffa det militära försvaret helt."

Så ser framtiden ut om MP får bestämma. Så rösta inte på den en röst på MP är en röst på att få en ryskkyss i röven.

Rilleman sa...

"Miljöpartiets uppgift skall vara att utgöra mellanrum mellan 'Miljömupp' och 'Miljöproblem' i ordboken, utgiven av Svenska Akademien för att möjliggöra för gemene man att skilja på riktiga politiska partier och sälkramande idealister. På sikt vill vi avskaffa Miljöpartiet helt."