onsdag 11 februari 2009

Tro, hopp och smälek

"Den kristdemokratiska riksdagsledamoten Else-Marie Lindgren från Borås tycker att statsminister Fredrik Reinfeldt borde avsluta sina tal med att säga att Gud ska välsigna Sverige.
...
Förebilden är USA
där presidenten avslutar med att be Gud välsigna landet."

Min omedelbara reaktion på detta uttalande var att ärade fru riksdagledamoten fått saker fett om bakfoten, emedan jag tycker att USA är en lika bra förebild för ett litet land som Carl Serung är för ett litet barn. Dessutom anser jag att stat och kyrka/religion gör sig bäst åtskilda. Det mest religiösa inslaget i mitt liv för närvarande är när jag understundom drabbas av dålig andedräkt.

Min andra reaktion var att ärade fru riksdagsledamoten fått saker fett om även den andra foten och faktiskt slår in en öppen dörr i den här frågan. Statsministern kanske inte ber gud välsigna landet i var och varannan mening, men efter hans uttalanden är det en MYCKET stor del av svenska folket som mumlar varianter på "Gud hjälpe oss alla..".

1 kommentar:

Jonas sa...

Mer intressant är vad Carl Serung skulle avsluta sina tal med om han blev statsminister. =)