lördag 14 februari 2009

Lättsam lördag, och en smakfråga

Lördagen har varit full av sånt som gör mig glad och som ger mig energi. Först botaniserade jag i bokantikvariatet på Snickargatan, där jag hittade några pärlor:
  • "Svarta hål och kosmiska ägg", Asimov, 1977.
  • "Karlebo Handbok", Maskinaktiebolaget Karlebo, 1950.
  • "Rymdgeometri", Hermods Korrespondensinstitut, 1944.
Dessa inlemmas tout de suite i min sakta växande samling av teknisk litteratur från "förr". I det större perspektivet ingår detta samlande i min satsning på att vara "elektriskt oberoende" den dagen det smäller. Således har jag säkrat att för överlevnaden viktiga saker är åtkomliga och brukbara utan extern elektricitet. Dynamoladdad radio, handvevad kaffekvarn och en seriös samling böcker om att designa jetmotorer ska väl i händerna på en driftig ung man (spela med..) kunna få ett samhälle på fötter igen efter att rymdvarelserna åkt hem, det radioaktiva dammet lagt sig och zombierna fått sitt. Foliehatt PÅ! Givakt, manöver!

Vad gäller kaffe så provas just nu sorten Fazenda Recreio (Brazilien) ur Kahls sortiment. En påse El Tambo (Colombia) står på tur. Om dofterna är något att gå efter så kommer det gå vilt till på tungan.

Ett besök på biblioteket för att plöja igenom de tidningar jag är för snål för att prenumerera på ledde till en intressant artikel i Cykeltidningen Kadens. Där provades Kolfiber-MTB (Nej! INTE motortorpedbåt, [MojnTejnBajk]...) i spannet upp till 30 kkr, vilket i ärlighetens namn är ungefär där tillverkarna slutar fega och saker börjar se generellt bra ut. Med viss tillfredsställelse noterade jag att förstaplatsen i testet togs av Nishiki SRI Carbon, med omdömet "mest race för pengarna". Tsk.. visste jag väl. :-)

Jag börjar åter igen närma mig något som (ur ett rent subjektivt perspektiv) kan liknas vid en karriärmässig milstolpe och funderar på att fira detta enligt en gammal fin och avgjort mycket personlig tradition, nämligen genom att skaffa en ny klocka. Armbandsuret är ett av ett fåtal materiella sätt jag är bekväm med att uttrycka mig på, jag bär det i princip all min vakna tid och det är därför föremål för en mycket seriös urvalsprocess. Tid är mycket viktigt för mig då det är min huvudsakliga referens i tillvaron, enligt mottot "Ibland vilse, men aldrig sen!". Till dags dato har jag trimmat ner fältet till tre finalister och två "hedervärda omnämnanden". Synpunkter tas tacksamt emot. Budgeten är satt till det normerade värdet "dyr" på en helt cykelbefriad skala.
  • Fortis B-42 Marinemaster. Mekaniskt urverk, ren design. Tillräckligt vattentät m 20 bar. Andas "no-nonsense". Kändes väldigt trevlig i butiken och kan bli helrätt med ett svart "NATO" nylonband. Leder tankarna till urtavlan på ett flyginstrument. 1.2 dyr.
  • Oris Divers.., Mekaniskt urverk, väldigt vattentätt (100 bar) och har en heliumventil. Väger 250 g, oklart om det är en fördel men det ger ju i alla fall mer klocka per krona och vid behov kan man släcka ljusen för en uppkäftig valross med den... Går att få tag på genom en lokal handlare men har ännu inte fingrats på. Vågmönstret på urtavlan påminner om det på Omega Seamaster och ger mig blandade känslor, liksom den separata sekundvisningen. "Bra eller anus?" 1.5 dyr.
  • TAG Heur Formula 1 Chronotimer. En dark horse i sammanhanget emedan den har quartsurverk och analog-digital tidvisning. Tät till 20 bar, helt OK i Formel 1-sammanhang... Att den är med bland finalisterna beror på att jag tycker om designen och den smarta lösningen där man får de mer avancerade tidtagnings/alarm-funktionerna samtidigt som den digitala displayen helt går att släcka ned då man vill ha ett mer sobert utseende. Har ett komplicerat system utan knappar för manövrering av funktioner, mha 3-positions krona och snabb/långsam rotation. Ganska kompakt jämfört m övriga finalister. Den klocka som bäst påminner om min nuvarande. 1 dyr.

De båda hedervärda omnämnandena gäller Tridente från Marcello C respektive Sharkhunter SUB 5000T från DOXA. Tridenten är väldigt lik en Rolex Submariner och Doxan har en berättigad plats hos alla fans av Clive Cusslers romansvit om Dirk Pitt/NUMA etc. Båda går bort då de saknar Svensk återförsäljare och/eller kostar som en rätt OK cykel...

7 kommentarer:

B sa...

Marcello rockar - jag har en själv.

Blanda inte samman meter och bar när du kollar vattendjup bara. ;)

Rilleman sa...

En sån förnicklad klåpare man är ibland... Tack för påpekandet.

Unknown sa...

Marinemastern var utan tvekan läckrast i mina ögon.

NLC sa...

Separat sekundvisning suger sanslöst, men Nishikin är det sannerligen inget fel på :-)

Kent sa...

Här kan du köpa en hel binge balla klockor som inte alla andra har...

http://www.urtid.com/

Björn sa...

Oris Divers är en genomförkyld Björns val.

1. Den är dyrast.
2. Den är tyngst.

Ett bra armbandsur ska kännas på armen. Kom ihåg att bära klockan på vänster arm för att inte knocka dig själv vid försök till honnör.

Dessutom är det ju bra om klockan inte är perfekt (sekundvisningen) så att du får byta igen inom en lagom avlägsen framtid.

Entry 23 Eco of Kristofer sa...

Asimov.. Kommer ihåg i årskurs nio när jag triumferande redogjorde för "ömsesidig annihilation". Det imponerade inte på fysik-vikarien. Fast så var ju trä-slöjd hans huvudämne.