söndag 28 februari 2010

Rita, gissa.. ta konsultmycket betalt och spring?

Efter att Tholmarks Uthyrning gått samman med Allert Hyr har man haft funderingar kring att låta den expanderande verksamheten fortgå i nya, fräscha och ändamålsenliga lokaler. En av de idéer som kastats fram är att bygga nytt på Allerts nuvarande tomt på Gillbergagatan i Linköping. Den ser i dagsläget ut så här:


Ca 6250 m² yta i en huvudsakligen men inte helt rektangulär form. Inledande diskussioner har slagit fast vissa oomkullrunkeliga ingångsvärden vad gäller objekt som skall uppföras och hur dessa får placeras.
  • Huvudbyggnad med givna mått.
  • Skärmtak med givna mått.
  • Minsta avstånd till tomtgräns för ovanstående.
  • Önskvärt antal parkeringsplatser för att ackommodera egen personal, kunder samt vid besök och ex.vis utbildningar.
  • Logiska och enkla transportleder genom området, så långt möjligt anpassade även för lastbil/dragbil med trailer (för de tyngsta liftarna).
  • På eget bevåg har jag lagt till kriteriet att snöröjning på mark- och takytor i möjligaste mån skall underlättas. Då tillgänglig yta redan är förhållandevis liten måste snön förmodligen deponeras utanför området.
Diskussionen har fram tills nyligen förts huvudsakligen ovanför min nuvarande lönenivå men har på sistone sipprat ner i takt med att man börjat diskutera de mer verksamhetsspecifika detaljerna. Med den strukturerade process varmed (förre arbetsgivaren) Norstel AB började projektera sina nuvarande lokaler på Händelö i Norrköping i gott minne upplevde jag nu snabbt ett slags organisatoriskt vakuum, där allt verkade hända som en ändlös ström av enstaka infall. Dokumentationen bestod i bästa fall av skisser gjorda på baksidan av något annat och ritades med en "dynamisk skalning" så att det man ville skulle få plats faktiskt gjorde det också, oavsett hur verkligheten ser ut.

Näst efter att omsätta mat och luftens syre till fart framåt så är det viktigaste livsvillkoret för mig att ha en strukturerad tillvaro med god ordning. Jag var förmodligen Preussare i ett tidigare liv. Preussare är latin för "Jag organiserar", eller borde åtminstone vara det. Första åtgärden blev att skaffa fram ett skalenligt underlag för tomtens dimensioner och att sedan skapa motsvarande för de tilltänkta byggnaderna så att det blir möjligt att laborera med olika placering och att se för- och nackdelar.

Kassuner under transformator med monterade genomföringar. Föreställ dig dem med 5 av 6 lock och en 30 tons brummande transformator ovanpå så har du min arbetsplats. Ja.. och så de döda grodorna/råttorna/slemmet/oljan... (Jag är frisk nu)

Under tiden på Servicestaden AB inlemmade (underbart ord, lite lagom snuskigt sådär..) jag Google SketchUp i verksamheten som ett sätt att skapa grafisk dokumentation av utförda arbeten och för att skapa enkla designskisser. Jag har inte använt det sedan dess och började lite lätt valhänt att peta runt i paletten...

Den aktuella tomten utgör en rejäl utmaning pga sin polygona form. Byggnader, genomfarter och uppställningsytor för maskiner slåss om utrymmet och utgör ett intressant och mångfacetterat optimeringsproblem. Att vissa av variablerna är rent subjektiva gör inte saken lättare. Det som är klockrent för mig sågas av någon annan. Vitsen med SketchUp blir inte tydligare än när man utan problem kan modifiera en designlösning och ha ett nästan obegränsat antal versioner att jämföra. Gör man det rätt så är det verkligen "drag and drop". Det är lite grovt jämfört med en riktig CAD-mjukvara, och jag har bara koll på det mest elementära, men jämfört med 100 olika pappersversioner i olika stadium av upplösning är det fantastiskt. På min fritid har jag under senaste veckan sysselsatt mig med att pussla, grunna, ställa saker på huvudet, grunna lite till och har så småningom itererat fram en lösning som jag tycker riktigt bra om. Nu ska jag bara försöka sälja in den.


  • Huvudbyggnad och skärmtak, båda minst 4,5 m från tomtgräns. Utrymmet som skapas blir parkering bakom huvudbyggnaden samt förbindelseled för lastbil fram till gasförådet vid skärmtakets norra kortsida. Utrymmet gör dessutom att snö på taket "bara" behöver knuffas ner för att sedan forslas bort med lastmaskin, alternativt kan den skottas rakt ner i ett lastbilsflak. Vid större snömängder (som i år) kan snö deponeras rakt över staketet på grönytan bakom huvudbyggnaden.
  • 20 parkeringsplatser med möjlighet att utöka. Placeringen för bort bilarna från verksamheten för att minska skaderisken samtidigt som platserna på kortsidan ger närhet till butik och kontor. Då inga bilar förutsätts vara parkerade utanför arbetstid ges möjlighet till rationell snöröjning under kväll/natt. De platser som inte används blir upplag för släpvagnar och släpvagnsliftar.
  • Hyreskunder skall kunna köra rakt in på gården, lasta hyresmateriel och sedan fortsätta ut på andra sidan området.
  • Manöverutrymme för liftar, vagnar och annat tungstyrt skall kunna hållas fritt genom att man använder utrymmet mot staket som uppställningsbuffert.
Eftersom jag själv gillar "4.0-layouten" så har jag tagit mig friheten att rita in några små trivsamma detaljer...

Generiska bomliftar "modell stor" vid tankplatsen, inte så mycket eleverade som rent av erigerade...

Jag tycker om att jobba på Tholmarks mycket pga det mycket mänskliga klimatet som präglar verksamheten. Man tar hand om varandra, det är högt i tak och det är oftast glada miner även när det går tungt. Därför har jag inkorporerat en liten ståndsmässig grönyta i anslutning till lunchrummet så att vi har någonstans att släppa ut håret på...

Soldäck och regnskyddad uteplats för grilläventyr.

Det är ingen stor hemlighet att jag finner nöje i att rita på det här sättet. Det har t.o.m. gått så långt att jag har börjat fundera på vad som krävs för att ha det som yrke. Det skall bli intressant att se om mitt bidrag får någon som helst inverkan på den framtida beslutsprocessen, men låt det vara känt att det är mitt fel om framtidens Tholmarks Uthyrning ser ut såhär:


1 kommentar:

Jonas sa...

Ta konsultmycket pengar! Stanna sedan kvar och casha in ännu mer!