måndag 9 juni 2008

H2 or bust!

Eftersom jag måste köra mycket bil i jobbet så måste jag också tanka ofta. Jag är därför plågsamt medveten om hur mycket fossila bränslen vår nuvarande livsstil bränner. Trots att priserna rusar i höjden så snarast ökar konsumtionen av bensin och diesel. Jag har fått nog. Jag vill ha vätgas istället.

Elbilar är säkert fint för de som inte ska köra i annat än stadstrafik, men för egen del ser jag ett behov av att snabbt kunna fylla på drivmedel vid behov för ökad aktionsradie. Efter att etanolen visat sig vara en miljömässigt tvivelaktig lösning så känns vätgasen som det nära på perfekta svaret på hur man ska driva en bil, antingen man förespråkar förbränningsmotor eller bränsleceller. Den dåligt underbyggda Hindenburginspirerade fobi många människor verkar ha när det gäller vätgas liknar det nationella stigma som i vårt land utgörs av "Ådalen 1931". Även om Svenska politiker för en gångs skull skulle lyckas med att göra något bättre i det här landet så kommer snart någon liten politruk att kvida "Kom ihåg Ådalen!" och så måste alla nicka bistert och låta sina goda ideer förfaras. JAG SKITER I ÅDALEN! Det har precis lika lite med vår nuvarande situation att göra som Hindenburgs eldfängda dopning (Jo, det ÄR puckat att måla vätgasfyllda luftskepp med raketbränsle*, men det gör sig väldigt bra på film..) har att göra med moderna säkra vätgastankar. Sluta hänga fast vid gamla dåliga idéer när det finns nya bra är ni så jävla snälla! Vi har redan slösat bort väldigt mycket tid på att envist stirra oss blinda på oljan och lyssna på dess snikna förkämpar som säger att "den nog inte tar slut än på ett tag". Modern teknik har nu gått så långt att det är dags att vi, folket, ställer oss upp och börjar ställa krav på en ordentlig förändring.

"Jag, [insert name], tänker minsann inte köpa någon ny bil förrän det finns ett vettigt vätgasalternativ!". Ett dylikt yttrande från en mångmiljonhövdad kör av potentiella köpare kan inte ignoreras av marknaden. Tekniken finns redan, det som återstår är att kräva att den görs tillgänglig för konsumenten. Om Bensinbolagen kände att det började lukta pengar om vätet så skulle vi ha ett fullt utbyggt system av vätgasmackar på mindre än 24 månader, och biltillverkarna skulle hålla minst samma takt.

*The duralumin frame was covered by cotton cloth varnished with iron oxide and cellulose acetate butyrate impregnated with aluminium powder/ Wikipedia. (I princip samma sak som man har i t.ex. Rymdfärjans fastbränsleboosters.)

Inga kommentarer: