torsdag 19 juni 2008

Umpc?

Rubriken skall utläsas "ultra mobile personal computer" och syftar på alla de mycket små datorer som börjat dyka upp i butikerna. De har skärmar på 7-10", väger från knappa kilot till ca 1,5 kg och är i storlek närmast att likna vid ett dubbelvikt A4 eller möjligen något större. Priserna för dessa småmaskiner ligger typiskt i klassen 3000-5000 kr. Vissa kan köra Windows XP och flera erbjuds med Linuxdistributioner. Kundkretsen får antas vara de användare som inte egentligen behöver ergonomin i en "fullstor" laptop utan istället värdesätter möjligheten att ha en mycket portabel möjlighet att koppla upp sig trådlöst för att surfa, maila eller köra Skype. Jag har valt att se umpc'n som en slags vidareutveckling av mobiltelefonen snarare än av datorn.

Anledningen till att börjat fundera på små datorer är att jag anar att pensionsdatum snabbt närmar sig för min gamla ång-laptop, en Dell Inspiron 8200. Den tuggar fortfarande maten men saknar allt fler tänder för varje dag. Batteritid är inte att tänka på och det känns inte värt att kosta på en så gammal maskin några nya investeringar. Roligare, och förmodligen en bättre affär, är att köpa nåt nytt och modernt. Frågan är då bara vad? Facit visar att åtminstone inte jag gärna kånkar runt på en bärbar som väger 3 kg plus infrastruktur (väskor, trafo..). Jag hör till dem som surfar och skriver lite e-post när jag är ute, möjligen vill jag skriva lite bloggar och kanske vore det bra att kunna spara ner bilder från kamerans minneskort. Några mp3-filer och varför inte en film när jag åker något miljöpolitiskt korrekt färdmedel? Än ser jag inget skäl att direkt välja bort umpc. Låt oss titta på några alternativ.

ASUS var tidigt ute med sin Eeepc. Jag har spanat in den i butiken och dömt ut den som allt för liten för att vara praktisk/kul. 7" är en allt för kraftig kompromiss med användbarheten, att behöva scrolla ett A4 i sidled går fetbort. Snart kommer uppföljaren Eee-900 som har en större skärm på 8,9". Det återstår att se hur "stort" detta upplevs i verkligheten.

En intressant uppstickare i umpc-racet är MSI med sin Wind. 10" skärm börjar ju likna nåt samtidigt som vikten och storleken fortfarande ligger inom det acceptabla. Inget man stoppar i fickan, men får lätt plats i en liten väska. Ett plus är att den går att få med XP, eller rättare sagt, att man slipper Vista. Om jag viste nåt om Linux skulle jag säkert förorda det framför de båda andra men som det är nu får någon annan ta den biten.. Jag är lite intresserad av t.ex. en Ubuntulösning tillsammans med en officesvit baserad på fri källkod, men har fått intrycket att det ofta kräver lite praktisk handpåläggning för att lira ordentligt (?).

Det ryktas att även Dell har en umpc på gång, men ännu saknas substantiell information annat än att den i de egna leden omnämns som en "Axim evolution". Bra eller anus, vem vet?

Övriga alternativ hamnar i kategorin "liten vanlig laptop" och har 12-13,3" skärm, lättade chassin och vikter från ca 1,5 kg. Hetast där är förmodligen Macbook Air, LG P300, Lenovo X300 och varför inte Voodoo's Envy 133 som kommer 20:e Juni.

1 kommentar:

Anonym sa...

Acer Aspire One borde ju kunna vara intressant i 8,9"-segmentet.

Jag vet ju inte vad Dell kommer att lansera, men i dagsläget känns det som att jag kommer att köpa en EEE 90x eller Aspire One när de finns tillgängliga lite enklare.

Vad gäller Linux mot XP så beror det väl på vad du ska göra med datorn, men Linux-installationerna lär inte kräva någon särskild förkunskap samt komma med OpenOffice förinstallerat, så om du bara vill ha något som funkar för att skriva och surfa på så går det nog utmärkt.