lördag 7 juni 2008

Stillsam lördag i värmen

Jag drog på mig mina inlines vid 10-tiden men höll bara för 30 minuters körande innan jag gav upp. Gårdagen var fortfarande inte helt ute ur systemet och det kändes dumt att envisas. Istället blev det dusch, lunch och en tur till biblioteket. Där hittade jag en jätteintressant utställning av SAAB's historiska förening, en bunt gamla gubbar som träffas och tar på sig vita rockar och sorterar gammal SAAB-junk. Jag kom lite osökt att se likheter med Krokodilklubben, men det gick snabbt över. På stora tavlor hade man klistrat upp information om alla de flygplan SAAB skapat, och några som aldrig kom förbi konceptstadiet. Särskilt dessa fångade mitt intresse emedan designerna var så ohemult tidstypiska för respektive årtionden. Hade StarWars kommit 20 år tidigare så slår jag vad om att SAAB hade haft ett projekt skamlöst likt en x-wing på ritbordet...

Nere på stan noterade jag att vi återigen fått en skivbutik. Skivlagret har slagit upp portarna på Storgatan, bredvid Forex. Ska bli intressant att se om de går samma väg som alla andra skivaffärer eller om de överlever vintern. Intropriserna var bra och jag köpte en bok om krig och den animerade "Beowulf", mest för att se om Angelina Jolie gör sig i bara guldfärg och med svans. Det gjorde hon.

De senaste veckorna har det stått att läsa mycket om det rika folkets, aka bratsen, stundande framfart i Båstad och whatnot. Särskilt det faktum att man är glada i att hyra exklusiva bilar har uppmärksammats. Idag snubblade jag över inte en utan TVÅ svarta Lamborghini Gallardo som felparkerat på Stora Torget vid bankomaten. Om DET kändes lite märkligt så var besättningarna i respektive bil en helt bisarr syn; i båda bilarna var både förare och passagerare ca 25 åriga män, 190 cm i strumplästen (flip-flops om man ska vara noga), minst 90 kg tunga och byggda som övertränade gorillor! Jag föreställde mig att de skulle ha ont om axelutrymme i en Scania, så en Gallardo föreföll ju som en anatomisk omöjlighet. Tanken att de hyrt fordonen stärktes av det sätt på vilket de kröp runt underredet för att kolla om de lyckats köra av ljuddämparen eller om "bilen verkligen skulle låta sådär..". Med den avundssjukes hela rätt tyckte jag sedan att de visade en upprörande brist på coolhet när de sedan tokgasade på väg upp för Nygatan, för att 40 meter senare fegbromsa för korsningen, tokgasa 40 meter till..etc etc. Ska man köra supersportbil bör man vara cool nog att låta det vara underförstått självklart att bilen är snabb som fan och bara köra fort på motorväg eller (hellre) på bana "därför att bilen behöver dras ur ibland, jag tycker i själva verket att det är rätt trist men mina mekaniker tjatar om det..".

Tyvärr glömde jag kameran hemma när jag gick ut men delar istället med mig en bra bild som Sven tog när vi sågs senast. Tycker han lyckades fånga en sida av mig som inte kommer fram så ofta.

Copyright & Fotograf, Sven Wennerström 2008

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du menar den svart-vita sidan av dig?

Rilleman sa...

Jag tänkte på min "introvert tankfulla" sida, men din association är spot on. Dock är det mesta i mitt liv i 1024 bitars gråskala, just nu tämligen ljust.

NLC sa...

Inte bara båstad http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=777815