måndag 9 juni 2008

Kul om krig

Jag har just plöjt igenom "Krig - fakta, myter och kuriosa" av Nicholas Hobbes, och kan bara inte låta bli att dela med mig av några av de minnesvärda citat som finns i boken:

"Vi bör förklara Nordvietnam krig... Vi skulle asfaltera hela landet och bygga parkeringsplatser, och ändå vara hemma igen före jul."
Ronald Reagan, 1965

"Hårt ansatt på högra flanken; min vänstra retirerar. Min center viker. Omöjligt att manövrera. Läget utmärkt. Jag anfaller."
General Ferdinand Foch till general Joseph Joffe under slaget vid Marne, 1914

"Att gå ut i krig utan Frankrike är som att gå på hjortjakt utan dragspel."
H. Norman Schwartzkopf

"Kom inte och prata med mig om flottans traditioner! De handlar bara om rom, sodomi och prygel!"
Winston Churchill till Brittiska amiralitetet, 1939

"Om det inte vore för ormar och spindlar skulle kvinnor kunna bli till en förnämlig brigad. De bryr sig inte om kulor - kvinnor är inte rädda för kulor; men en enda stor råttsnok skulle kunna skrämma en hel armé på flykten.
Richard Ewell, generallöjtnant i sydstatsarmén

Inga kommentarer: